Hotele z niższą frekwencją w listopadzie

1 tydzień temu

Według najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego (IGHP), listopad 2024 roku przyniósł gorsze wyniki w porównaniu do października. Główną przyczyną spadków są niższe rezultaty hoteli biznesowych. Jednocześnie obłożenie hoteli w listopadzie było wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Obłożenie hoteli – wyniki listopadowe

Wśród hoteli biorących udział w badaniu:

  • 13 proc. odnotowało obłożenie poniżej 30 proc.,
  • 55 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. – to o 20 punktów procentowych mniej niż w październiku,
  • 22 proc. hoteli osiągnęło frekwencję powyżej 70 proc. – o 16 pp. mniej niż miesiąc wcześniej.

Słabsze wyniki uzyskały hotele biznesowe, gdzie:

  • 59 proc. obiektów zanotowało obłożenie powyżej 50 proc.,
  • 21 proc. uzyskało frekwencję powyżej 70 proc.,
  • 7 proc. hoteli nie przekroczyło 30 proc. obłożenia.

Hotele wypoczynkowe również odnotowały spadki. Największą grupę (60 proc.) stanowiły obiekty z frekwencją w przedziale 30-50 proc., co oznacza wzrost o 20 pp. względem października. Natomiast 28 proc. hoteli wypoczynkowych miało obłożenie powyżej 50 proc.

Wyniki lepsze niż rok wcześniej

Pomimo spadków miesiąc do miesiąca, listopad wypadł korzystniej w porównaniu z ubiegłym rokiem:

  • Dla 50 proc. ankietowanych hoteli frekwencja wzrosła, z czego 26 proc. obiektów poprawiło wyniki do 5 pp.
  • 38 proc. hoteli zanotowało pogorszenie wyników, z czego 21 proc. obiektów odnotowało spadki do 5 pp.
  • 12 proc. utrzymało frekwencję na poziomie z zeszłego roku.

W segmencie hoteli biznesowych:

  • 43 proc. poprawiło wyniki,
  • 38 proc. odnotowało spadki.

Natomiast wśród obiektów wypoczynkowych:

  • 56 proc. zanotowało wzrosty obłożenia,
  • 44 proc. odnotowało spadki.

Stabilny wzrost cen

Hotele odnotowały stabilny wzrost cen rok do roku:

  • 62 proc. hoteli podniosło ceny, z czego 45 proc. w granicach do 10 proc.,
  • 38 proc. obiektów utrzymało ceny na poziomie z ubiegłego roku lub zanotowało spadki (13 proc. z obniżką do 10 proc.).

Grudzień z niskim poziomem rezerwacji

Prognozy na grudzień wskazują na niższe obłożenie niż w listopadzie.

  • 45 proc. hoteli ma w tej chwili obłożenie poniżej 30 proc.
  • 21 proc. obiektów prognozuje obłożenie powyżej 50 proc.

W segmencie hoteli biznesowych:

  • 52 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc.,
  • 10 proc. prognozuje obłożenie powyżej 50 proc.

W hotelach wypoczynkowych:

  • 52 proc. obiektów ma rezerwacje poniżej 30 proc.,
  • 16 proc. zapełniło się w ponad połowie.

Rezerwacje na Święta i Sylwestra

W okresie Świąt Bożego Narodzenia:

  • 55 proc. hoteli ma obłożenie poniżej 30 proc., z czego 34 proc. nie przekracza 10 proc.,
  • 33 proc. obiektów ma frekwencję powyżej 50 proc.

W okresie noworocznym:

  • 39 proc. hoteli ma obłożenie poniżej 30 proc.,
  • 48 proc. obiektów przekracza 50 proc. frekwencji.

Hotele wypoczynkowe prezentują lepsze wyniki na Święta i Sylwestra niż obiekty biznesowe. W okresie noworocznym 72 proc. hoteli wypoczynkowych ma rezerwacje powyżej 50 proc.

O badaniu

Ankieta została przeprowadzona przez IGHP w dniach 1-6 grudnia 2024 roku. Wzięło w niej udział 127 hoteli z całej Polski, z czego:

  • 72 proc. zlokalizowanych jest w miastach,
  • 29 proc. to obiekty sieciowe.Większość hoteli (85 proc.) stanowią mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, a średnia wielkość obiektu to 90 pokoi.
Idź do oryginalnego materiału