Według najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego (IGHP), listopad 2024 roku przyniósł gorsze wyniki w porównaniu do października. Główną przyczyną spadków są niższe rezultaty hoteli biznesowych. Jednocześnie obłożenie hoteli w listopadzie było wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Obłożenie hoteli – wyniki listopadowe
Wśród hoteli biorących udział w badaniu:
- 13 proc. odnotowało obłożenie poniżej 30 proc.,
- 55 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. – to o 20 punktów procentowych mniej niż w październiku,
- 22 proc. hoteli osiągnęło frekwencję powyżej 70 proc. – o 16 pp. mniej niż miesiąc wcześniej.
Słabsze wyniki uzyskały hotele biznesowe, gdzie:
- 59 proc. obiektów zanotowało obłożenie powyżej 50 proc.,
- 21 proc. uzyskało frekwencję powyżej 70 proc.,
- 7 proc. hoteli nie przekroczyło 30 proc. obłożenia.
Hotele wypoczynkowe również odnotowały spadki. Największą grupę (60 proc.) stanowiły obiekty z frekwencją w przedziale 30-50 proc., co oznacza wzrost o 20 pp. względem października. Natomiast 28 proc. hoteli wypoczynkowych miało obłożenie powyżej 50 proc.
Wyniki lepsze niż rok wcześniej
Pomimo spadków miesiąc do miesiąca, listopad wypadł korzystniej w porównaniu z ubiegłym rokiem:
- Dla 50 proc. ankietowanych hoteli frekwencja wzrosła, z czego 26 proc. obiektów poprawiło wyniki do 5 pp.
- 38 proc. hoteli zanotowało pogorszenie wyników, z czego 21 proc. obiektów odnotowało spadki do 5 pp.
- 12 proc. utrzymało frekwencję na poziomie z zeszłego roku.
W segmencie hoteli biznesowych:
- 43 proc. poprawiło wyniki,
- 38 proc. odnotowało spadki.
Natomiast wśród obiektów wypoczynkowych:
- 56 proc. zanotowało wzrosty obłożenia,
- 44 proc. odnotowało spadki.
Stabilny wzrost cen
Hotele odnotowały stabilny wzrost cen rok do roku:
- 62 proc. hoteli podniosło ceny, z czego 45 proc. w granicach do 10 proc.,
- 38 proc. obiektów utrzymało ceny na poziomie z ubiegłego roku lub zanotowało spadki (13 proc. z obniżką do 10 proc.).
Grudzień z niskim poziomem rezerwacji
Prognozy na grudzień wskazują na niższe obłożenie niż w listopadzie.
- 45 proc. hoteli ma w tej chwili obłożenie poniżej 30 proc.
- 21 proc. obiektów prognozuje obłożenie powyżej 50 proc.
W segmencie hoteli biznesowych:
- 52 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc.,
- 10 proc. prognozuje obłożenie powyżej 50 proc.
W hotelach wypoczynkowych:
- 52 proc. obiektów ma rezerwacje poniżej 30 proc.,
- 16 proc. zapełniło się w ponad połowie.
Rezerwacje na Święta i Sylwestra
W okresie Świąt Bożego Narodzenia:
- 55 proc. hoteli ma obłożenie poniżej 30 proc., z czego 34 proc. nie przekracza 10 proc.,
- 33 proc. obiektów ma frekwencję powyżej 50 proc.
W okresie noworocznym:
- 39 proc. hoteli ma obłożenie poniżej 30 proc.,
- 48 proc. obiektów przekracza 50 proc. frekwencji.
Hotele wypoczynkowe prezentują lepsze wyniki na Święta i Sylwestra niż obiekty biznesowe. W okresie noworocznym 72 proc. hoteli wypoczynkowych ma rezerwacje powyżej 50 proc.
O badaniu
Ankieta została przeprowadzona przez IGHP w dniach 1-6 grudnia 2024 roku. Wzięło w niej udział 127 hoteli z całej Polski, z czego:
- 72 proc. zlokalizowanych jest w miastach,
- 29 proc. to obiekty sieciowe.Większość hoteli (85 proc.) stanowią mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, a średnia wielkość obiektu to 90 pokoi.