Czerwiec był dla branży hotelarskiej miesiącem udanym, zarówno pod względem obłożenia, jak i wzrostu cen, zwłaszcza w segmencie wypoczynkowym. Lipiec zapowiada się korzystnie głównie dla hoteli położonych w rejonach turystycznych – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat sytuacji branży w minionym miesiącu.
Czerwiec przyniósł bardzo dobre wyniki – 83 proc. hoteli odnotowało obłożenie powyżej 50 proc., z czego 46 proc. przekroczyło próg 70 proc. Zarówno hotele biznesowe, jak i wypoczynkowe osiągnęły podobny poziom frekwencji, a żaden obiekt nie spadł poniżej 30 proc.
Porównanie rok do roku również napawa optymizmem. Dla 32 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 15 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp., ale ponad połowa (53 proc.) hoteli zanotowała wyższe obłożenie niż w czerwcu 2024 roku, w tym 32 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 15 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.
Dane w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe nieco różniły się, z przewagą dla tych drugich. Dla 44 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 28 proc. obiektów zanotowało wzrost frekwencji do 5 pp. 2/5 hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 20 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 55 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 32 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. 32 proc. obiektów pogorszyła obłożenie, z najliczniejszą grupą 18 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.
Średnie ceny przez cały czas w górę
W czerwcu średnie ceny przez cały czas rosły rok do roku, z wyraźnie wyższym tempem, niż w minionych miesiącach. Odpowiedzi wskazują, iż blisko 3/4 (72 proc.) hoteli podniosło ceny w stosunku do czerwca 2024 r., w tym 45 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 28 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 15 proc. utrzymało te same ceny, a 10 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
Prognozy na lipiec są zróżnicowane
W lipcu hotele wypoczynkowe spodziewają się dobrych wyników, natomiast w sektorze biznesowym widać sezonowy spadek. Dla całej grupy ankietowanych 19 proc. hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej połowy posiada 46 proc. Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wyniosła 35 proc.
W hotelach biznesowych 28 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 1/5. Najliczniejsza grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. wynosi ponad połowę, tj. 52 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to ponad 3/4 (77 proc.) z frekwencją powyżej 50 proc., w tym 23 proc. jest zapełniona w więcej niż 70 proc. Nie ma obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc.
Wyniki tzw. „czerwcówki” (19–22 czerwca) zbliżone do majówki
Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 4 proc. nie przekroczyło obłożenia 30 proc. Do tego należy dodać 26 proc. obiektów, które w ogóle nie sprzedawały oferty na ten okres. Obiektów, które uzyskały frekwencję powyżej 50 proc. było 67 proc., w tym 56 proc. hoteli wypełniło się więcej niż w 70 proc., a 1/4 osiągnęła frekwencję powyżej 90 proc. – to wyniki na bardzo zbliżonym poziomie do „majówki”.
43 proc. hoteli biznesowych nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. zanotowało tylko 2 proc. obiektów. Hoteli zapełnionych w więcej niż połowie było 44 proc., w tym frekwencję powyżej 70 proc. odnotowała nieco ponad 1/3 hoteli. Obiekty wypoczynkowe zanotowały oczywiście wyraźnie lepsze wyniki. Wśród ankietowanych nie było takich, które nie sprzedawały oferty, ale również nie było obiektów nie tylko takich, których obłożenie wyniosło poniżej 30 proc., ale choćby poniżej 50 proc. Prawie wszystkie (95 proc.) zapełniły się powyżej 70 proc., a sporo ponad połowa (55 proc.) osiągnęła frekwencję powyżej 90 proc.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej online przez IGHP w dniach 2-9 lipca 2025 roku wzięło udział 117 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 76 proc. położonych jest w miastach. 38 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (86 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 57 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 39 proc., 19 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 42 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (96 proc.). Wyniki czerwca należy uznać za bardzo dobre. Hotele biznesowe i wypoczynkowe uzyskały bardzo zbliżone rezultaty. Również w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku hotele zwiększyły obłożenie.
Źródło: IGHP