Jabłka w promocji, a cena regularna
Tomasz Kwiatkowski, producent jabłek z Sadkowic, jest zirytowany jakością jabłek w Lidlu i nie jest jedyny. Chodzi o promocyjne jabłka sprzedawane bezpośrednio ze skrzyniopalet. Temat po raz kolejny budzi w branży ogromne emocje.
– Jesteśmy największym producentem jabłek w Europie, a nasi konsumenci ciągle dostają w sklepach jabłka przemysłowe, nie pojmuje tego – mówi sadownik. Nie krytykuje samej formy sprzedaży, która w jego opinii jest dobrym pomysłem w okresie zbiorów. W sklepach powinny być również tańsze jabłka, bo na nie zawsze znajdzie się klient. – jeżeli w skrzyni jest faktycznie druga klasa o przyzwoitych parametrach, a cena jest promocyjna, to większość sadowników nie miałaby z tym problemu – dodaje.
W przypadku zdjęcia wykonanego w Lidlu w Rawie Mazowieckiej pojawiła się nowa sprzeczność. W skrzyniopalecie oferowano jabłka przemysłowe w cenie detalicznej jabłek pierwszej klasy, które znajdowały się 2 metry dalej na półce. W opinii naszego rozmówcy nie ma wątpliwości, iż akurat ta partia nie pochodziła z sadu, ale z sortowni. Jabłka mają te same niskie parametry i niemal identyczne wybarwienie. Zdaniem sadownika, każdy kto jest związany z handlem od razu dostrzeże, iż zostały odrzucone na sortowni ze względu na słabe wybarwienie.
„Macanie” i łowienie okazji
Razem z niezadowoleniem producentów mamy jeszcze politykę marketów, promocje i psychologię sprzedaży. Nie ulega wątpliwości, iż za dziesiątki przypadków fatalnej jakości odpowiedzialni są… konsumenci. Mniej atrakcyjne jabłka są dotknięte i odrzucone na bok kilkanaście czy kilkadziesiąt razy na godzinę. choćby owoc najwyższej jakości tego nie wytrzyma…
Spotkamy się także z komentarzami, iż jest to forma sprzedaży specjalnie dopasowana do dzisiejszego klienta. Ma ona opierać się na psychologii sprzedaży, bo ponoć ułożone jabłka deserowe w kartonie są „nudne”. W tym wypadku klient wybiera to co najlepsze w nieszablonowy sposób i chce być pierwszy od pozostałych klientów. Ma w tym być nuta rywalizacji z innymi, a w efekcie realne zwiększenie sprzedaży.