Jak brak promocji stał się najlepszą promocją

8 godzin temu

Jabłka w tym sezonie świetnie się sprzedają

Po ostatniej głośnej i kontrowersyjnej propozycji zakupu jabłek ze strony sieci Biedronka sytuacja unormowała się. Dostawcy informują nas, iż sieć nieznacznie podniosła ceny zakupu. Pomysł, delikatnie mówiąc, okazał się niewypałem… i bardzo dobrze. Wystarczy krytyki, ponieważ dziś chcemy wzbudzić dyskusję na inny temat.

Kolejni rozmówcy na przestrzeni ostatnich tygodni podkreślają, iż jabłka sprzedają się bardzo dobrze także, jeżeli chodzi o współpracę z marketami. Wiele razy usłyszeliśmy od handlowców i prezesów grup producenckich, iż wolumeny dostarczane do centrów logistycznych są większe niż przed rokiem.

Dlaczego markety kupują więcej?

Możemy doszukiwać się dwóch przyczyn większej sprzedaży. Pierwsza to medialny „szum” wokół trudnej sytuacji w rolnictwie. Przez kilka tygodni Polacy oglądali materiały o samozbiorach, niskich cenach i przeczytali prawdopodobnie tysiące zachęt do kupowania krajowych owoców.

Naszym zdaniem przyczyną jest cena, a dokładnie wyższa cena detaliczna jabłek. Przykładowo, w sieci Biedronka większość oferowanych luzem jabłek to dziś 4,99 zł/kg i 5,99 zł/kg. Jeszcze w sierpniu i na początku września na cenówkach widzieliśmy przedział od 6 do 7 zł/kg. Podobne widełki cenowe funkcjonują w innych sieciach. Osoby decyzyjne, kupując coraz taniej, z jakichś powodów nie obniżają cen detalicznych. prawdopodobnie zrobiłyby to, gdyby spadła sprzedaż.

Sadownik musi sprzedawać drożej!

Czy wyższe ceny jabłek w markecie są paradoksalnie w interesie sadowników? Taką tezę postawiliśmy na początku sierpnia. Z biegiem tygodni potwierdza się to coraz bardziej. Wyższa cena nie obniża spożycia jabłek, a niższa go nie podnosi. W badaniach cena jest zwykle drugim lub trzecim czynnikiem decydującym o zakupie jabłek.

Do pełni szczęścia brakuje nam większego udziału sadownika w cenie detalicznej. Widzimy, iż od początku sezonu ceny zakupu przez sieci i ceny jabłek na sortowanie, jak dotąd, wykazywały trend spadkowy. Ceny detaliczne zmieniły się raz lub dwa razy. Ponadto odnosimy wrażenie, iż promocje na jabłka realizowane są rzadziej niż w przeszłości.

Na wykresie przygotowanym przez Ministerstwo Rolnictwa zaznaczyliśmy symbolicznie dwa zakresy cen detalicznych w tym sezonie. Niestety, różnica, która zwiększała się w październiku, zostaje w kieszeniach marketów.

Źródło: RYNEK OWOCÓW I WARZYW ŚWIEŻYCH. NR 43/2025
Idź do oryginalnego materiału