Jak rozliczyć kaucję za opakowanie? (z perspektywy sklepu)

dlaprodukcji.pl 13 godzin temu

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśnia zasady rozliczania kaucji za opakowania w sklepach. Sprzedawcy będą pobierać kaucję przy kasie, a operatorzy systemu kaucyjnego będą prowadzić rozliczenia w cyklach miesięcznych. Duże sklepy muszą podpisać umowy z każdym operatorem. Mniejsze – przynajmniej z jednym. Punkty odbioru można współdzielić w jednym obiekcie.

fot. iStock

Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje:

Kaucja będzie podążać za opakowaniami ze znakiem kaucji. Sklep rozlicza się z operatorem w cyklach miesięcznych i otrzymuje zwrot wypłaconych kaucji oraz wynagrodzenie za obsługę punktu zbiórki (jeżeli sklepu to dotyczy), w praktyce w postaci tzw. handling fee.

Najważniejsze informacje:

  • Umowy z konkretnymi operatorami określają wszystkie szczegóły dotyczące rozliczeń sklepu w zakresie kaucji.
  • W praktyce, sprzedający będzie pobierał kaucję od produktu objętego kaucją. Powinno się to odbywać automatycznie przy okazji skanowania produktu przy kasie. Należy automatycznie prowadzić ewidencję.

Sklepy i punkty handlowe muszą zawrzeć umowy z operatorem systemu kaucyjnego, jeżeli sprzedają napoje w butelkach ze znakiem kaucji. To czy muszą podpisywać umowy ze wszystkimi operatorami systemu kaucyjnego, czy wystarczy taka umowa tylko z jednym, wybranym zależy od wielkości sklepu.

  • Duże sklepy, powyżej 200 m2 powinny zawrzeć umowy z każdym operatorem, który się do danego sklepu zgłosi.
  • Małe sklepy (do 200m2), prowadzące sprzedaż napojów w butelkach szklanych wielokrotnego użytku, powinny zawrzeć umowę z co najmniej jednym operatorem.

Kilka sklepów znajdujących się w jednym obiekcie handlowym, może zorganizować wspólny punkt odbioru. Takie rozwiązanie dla kilku sklepów znajdujących się w jednym obiekcie handlowym jest możliwe, pod warunkiem zawarcia odpowiedniej umowy. Wspólny punkt odbioru opakowań w ramach systemu kaucyjnego będzie wtedy wygodny dla konsumentów.

Ustawa dopuszcza elastyczność w organizacji punktów zbiórki, szczególnie w przypadku mniejszych placówek handlowych. Istotnym jest by jasno było określone, który podmiot jest odpowiedzialny za jego prowadzenie, zwrot kaucji klientowi i prowadzenie rozliczeń z operatorem.

Sklepy, które powinny prowadzić zbiórkę opakowań, a zdecydują się ją współdzielić w ramach jednego obiektu handlowego, powinny mieć stosowną umowę, między sobą lub np. z administratorem danego obiektu (jeżeli to on będzie w praktyce odpowiadał za zbiórkę).

Źródło: PAP Mediaroom

Idź do oryginalnego materiału