Nevelo (Newag 126N) wrócił do obsługi pasażerów na krakowskiej linii nr 10. Ten unikalny pojazd jest pierwszym i jedynym tramwajem wyprodukowanym przez firmę Newag, stanowiąc interesujący przykład polskiej myśli technicznej w dziedzinie transportu szynowego.
Historia tego innowacyjnego projektu sięga 2010 r. – wtedy to firma Newag otrzymała dofinansowanie na jego realizację z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w wysokości blisko 5 mln zł w ramach programu IniTech. Główne założenia konstrukcyjne obejmowały wysoką energooszczędność oraz zapewnienie komfortowych podróży. Pojazd opuścił nowosądecki zakład produkcyjny Newagu dwa lata później. Tramwaj, który może pomieścić 235 pasażerów na pokładzie, w tym 60 na miejscach siedzących powstał przy współpracy z EC Engineering oraz firmą Medcom.
W 2012 r. tramwaj rozpoczął pierwsze jazdy testowe w Poznaniu, jednak ostatecznie nie wszedł tam do regularnej służby. W stolicy Wielkopolski nadano mu także nazwę – Nevelo, która została wyłoniona w ramach konkursu. Rok później trafił do Krakowa, gdzie rozpoczął regularne przewozy pasażerskie.
Jak podkreśla Marek Gancarzyk, rzecznik prasowy krakowskiego MPK, unikalny charakter pojazdu czasem stanowi wyzwanie eksploatacyjne. Ze względu na to, iż jest to jedyny taki tramwaj w Polsce, naprawy są realizowane dłużej, a słaba dostępność części bywa problematyczna. W 2016 r., po testach w Krakowie, prototyp przeszedł modernizację u producenta, a 4 lata później w Nowym Sączu przeprowadzono gruntowny przegląd pojazdu.
Nevelo uczestniczył również w pionierskich testach systemów autonomicznej jazdy. W styczniu 2020 r. przeprowadzono próby na trasie między Muzeum Narodowym a Cichym Kącikiem. Choć zgodnie z obecnymi uwarunkowaniami prawnymi mówimy jedynie o wspomaganiu pracy motorniczego, wyniki testów wykazały duży potencjał rozwoju tej technologii w miejskim transporcie szynowym.
Powrót Nevelo na linię tramwajową nr 10 to dobra wiadomość zarówno dla pasażerów, jak i miłośników transportu szynowego. Ten energooszczędny i komfortowy pojazd, mimo swojego prototypowego charakteru, stanowi wartościowe uzupełnienie taboru krakowskiego MPK.
Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Kraków
Sprawdź także:
- 2 oferty w przetargu na dostawę EZT-ów dla Podkarpacia – od Cegielskiego i Newagu
- Newag dostarczy 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity
- Newag dostarczy kolejne pojazdy Impuls 2 dla Śląska za ponad 150 mln zł
- Newag dostarczy kolejne 5 lokomotyw Dragon 2 dla Rail Capital Partners za ponad 100 mln zł netto