Już prawie 44 proc. polskich MŚP z sektora handlowo-usługowego sprzedaje swoje usługi online

1 rok temu
Zdjęcie: commerce


Coraz więcej przedsiębiorców z branży handlowo-usługowej zaczyna interesować się sprzedażą w internecie. Prawie 44 proc. ankietowanych oferuje już swoje usługi online. Ponad połowa respondentów jednak wciąż tego nie robi (56 proc.). W badaniu Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv ankietowani najczęściej uzasadniali taką decyzję tym, iż ich produkty lub usługi nie nadają się do sprzedaży online (66 proc.) bądź ich klienci nie oczekują od nich rozpoczęcia działalności w internecie (21 proc.).

Według raportu „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” zrealizowanego przez PolCard from Fiserv, ponad 33 proc. polskich MŚP z sektora handlowo-usługowego sprzedaje usługi lub produkty na własnej stronie internetowej. Z kolei 8 proc. respondentów swoją ofertę udostępnia na platformach typu marketplace np. Allegro, OLX. Jedynie 2 proc. wybiera do tego media społecznościowe. Warto podkreślić, iż wysoki odsetek ankietowanych przez cały czas nie oferuje sprzedaży produktów ani usług w internecie (56 proc).

Wraz z rozwojem technologii coraz więcej przedsiębiorstw rozpoczyna swoją działalność w internecie. W znacznym stopniu przyczyniła się do tego również pandemia. Obecne wyniki naszego badania wskazują jednak, iż duży odsetek polskich MŚP wciąż nie oferuje sprzedaży online. Warto zaznaczyć, iż taki rodzaj oferowania produktów czy usług przynosi wiele korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom. Sprzedaż online umożliwia m.in. dotarcie do szerszego grona odbiorców i zdobycie nowych klientów. Jest to szczególnie ważne, ponieważ jak wynika z naszego badania prawie 45 proc. ankietowanych wskazała właśnie pozyskanie nowych klientów jako największe wyzwanie – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.

Źródło: Raport „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”, zrealizowany przez Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.

Dlaczego przedsiębiorcy nie chcą sprzedawać swoich usług lub produktów online?

Ponad dwie trzecie polskich MŚP, które nie sprzedają w internecie uważają, iż ich produkty lub usługi nie nadają się do oferty online (66 proc.). Co piąty przedsiębiorca twierdzi natomiast, iż jego klienci nie oczekują od niego rozpoczęcia działalności w internecie (21 proc.). Co ciekawe, prawie 5 proc. ankietowanych uważa, iż nie znajdzie odbiorców dla swoich usług czy produktów w tym kanale. Podobny odsetek nie sprzedaje online z powodu możliwych kosztów wynikających ze stworzenia, a następnie obsługi sklepu internetowego (prawie 5 proc.). Zaledwie 2 proc. respondentów uważa, iż przeniesienie swojej działalności do przestrzeni online jest zbyt skomplikowane.

Źródło: Raport „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”, zrealizowany przez Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.

Warto mieć świadomość, iż w tej chwili większość produktów lub usług może być przedmiotem sprzedaży online. Dla przykładu choćby usługę naprawy samochodu czy wynajmu sprzętu budowlanego można zamówić przez internet. Dlatego też polskie MŚP nie powinny obawiać się uruchomienia takiej metody sprzedaży. Szczególnie, iż odsetek użytkowników korzystających z internetu stale rośnie, co jest następnym powodem, dla którego ten właśnie kanał dystrybucji jest warty rozważenia. Jak wynika z raportu CBRE „Trendy w omnichannel w Polsce” w tej chwili aż 75 proc. osób zamawia produkty online co najmniej raz w miesiącu – podsumowuje Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, działającego pod marką PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami.

Próba n = 500.

Idź do oryginalnego materiału