W roku obrotowym 2023/24 JYSK osiągnął wynik EBIT w wysokości 4,43 mld DKK (594 mln EUR) i zwiększył obroty do 41,4 mld DKK (5,6 mln EUR). Globalny sprzedawca detaliczny wyposażenia wnętrz, zainwestował w obniżenie już konkurencyjnych cen na ponad połowę swoich popularnych produktów i ustanowił nowy rekord klientów. W 2025 roku JYSK Polska będzie świętował 25 lat obecności na polskim rynku.
W roku finansowym 2023/24 przez cały czas dominował nastrój niepewności wśród konsumentów, pomimo spadku inflacji. Wszelkie decyzje zakupowe były podejmowane bardzo ostrożnie. JYSK jako globalna sieć branży wnętrzarskiej pozostał na podium preferencji zakupowych, a konkurencyjne ceny przyciągnęły 11,9 miliona nowych klientów do 3400 sklepów JYSK w 48 krajach.
Rekordowa liczba nowych klientów
W roku obrotowym 2024 zysk operacyjny przed opodatkowaniem, odsetkami, amortyzacją i zyskiem (EBIT) wzrósł o 12 proc. do 4,43 mld DKK (594 mln EUR) w porównaniu z 3,965 mld DKK (531 mln EUR) w roku obrotowym 2023, a obroty wzrosły o 7,6 proc. do 41,4 mld DKK (5,6 mld EUR) w porównaniu z 38,5 mld DKK (5,2 mld EUR) w roku poprzednim.
– Jestem bardzo zadowolony z naszych wyników za rok obrotowy 2023/24. Nasi pracownicy w sklepach, centrach dystrybucji, biurach po raz kolejny pokazali ogromne zaangażowanie i świetną postawę sprzedażową. Dzięki ich ciężkiej pracy ustanowiliśmy rekord w obrotach i liczbie nowych klientów oraz osiągamy jeden z najwyższych wzrostów EBIT— mówi prezes i dyrektor generalny JYSK, Rami Jensen.
Inwestowanie w rozwój
W minionym roku finansowym firma JYSK otworzyła 137 nowych sklepów w całej Europie i zainwestowała w 489 aktywności sklepowych, w tym przeniesienia lokalizacji i powiększenia istniejących sklepów oraz modernizacje do konceptu 3.0. Ponadto JYSK zainwestował w budowę kolejnych centrów dystrybucji w Holandii oraz w Hiszpanii, aby sprostać rosnącej liczbie klientów i sklepów na obszarze Europy.
Sieć kontynuowała również wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych do obsługi sprzedaży, jak wielokanałowa platforma Unified Commerce, która ma zapewnić klientom wygodne rozwiązania zakupowe bez względu na to, w jaki sposób i w jakiej formie zdecydują się zrobić zakupy w JYSK.
Wyznaczanie ambitnych celów w zrównoważonym rozwoju
Miniony rok finansowy to także czas intensywnych prac nad wdrażaniem efektywnych rozwiązań, minimalizujących wpływ na środowisko. JYSK obliczył swoje zakresy emisji gazów cieplarnianych i ustalił nowe cele, aby spełnić wymogi uznanej na całym świecie inicjatywy Science Based Targets (SBTi), zgodnie z porozumieniem paryskim.
W oparciu o zatwierdzone cele, JYSK chce ograniczyć emisje w ramach własnych działań o 50,4 proc. do 2032 roku i ma zamiar współpracować ze swoimi dostawcami w ograniczaniu poziomu emisji na bazie ich celów, które zostaną zatwierdzone przez SBTi do końca roku obrotowego 2028.
– Zrównoważony rozwój jest fundamentalną częścią naszej działalności i zobowiązań wobec naszych klientów, naszych pracowników oraz planety. Chcemy zmniejszać nasz wpływ na środowisko i sprawić, aby artykuły pochodzące ze zrównoważonej produkcji były dostępnym i niedrogim wyborem dla naszych klientów podczas zakupów w JYSK — mówi Rami Jensen.
Patrząc w przyszłość
Eksperci przewidują, iż niepewne nastroje konsumenckie oraz nieprzewidywalność na globalnym rynku detalicznym utrzymają się jeszcze przez jakiś czas. Będą także dominowały wysokie koszty operacyjne po kilku latach wysokiej inflacji. Z drugiej strony przewiduje się również, iż obecne niskie zaufanie konsumentów nieznacznie wzrośnie.
Wiosną 2025 roku, JYSK otworzy swoje pierwsze sklepy poza Europą: w Casablance, w Maroku. Rok finansowy 2024/25 to także ostatni rok obecnej strategii „Seamless and Closer to the Customer”, a przygotowania do nowej strategii dla JYSK są w toku i opierają się na silnych fundamentach – wartościach JYSK: Kolega, Kupiec, Duch firmy.
– Nieprzewidywalność to nowa norma w handlu detalicznym. Mamy solidne zaplecze w całym JYSK, aby przeciwdziałać wahaniom i niepewności. przez cały czas koncentrujemy się na naszej długoterminowej strategii wzrostu i ekspansji — mówi Rami Jensen.
Rok finansowy 2023/24 w liczbach:
- Wzrost EBIT o 12 proc. do 4,43 mld DKK (594 mln EUR)
- Wzrost obrotów o 7,6 proc. do 41,4 mld DKK (5,6 mld EUR)
- Nowy rekord w liczbie nowych klientów: 11,9 mln
- Otwarcie łącznie 137 nowych sklepów JYSK w Europie
- Plany otwarcia w Maroku wiosną 2025 roku
- 489 aktywności sklepowych, w tym relokacje, rozbudowy istniejących sklepów i modernizacje do najnowszej koncepcji sklepu 3.0
Polska jednym z głównych i największych rynków
JYSK Polska zakończył rok finansowy 2024, trwający od września 2023 do sierpnia 2024 z wynikiem 2,9 mld złotych całkowitej sprzedaży, wliczając w to eksport. Konsekwentnie rozwijana jest wielokanałowość sprzedaży, efektem czego sprzedaż w kanale online wzrosła o 15 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Natomiast sprzedaż w sklepach stacjonarnych wzrosła o 10 proc. w porównaniu do poprzedniego roku finansowego. w tej chwili sieć obejmuje 313 sklepów na terenie całego kraju.
W ubiegłym roku finansowym JYSK otworzył 23 nowe sklepy, a dodatkowo 28 sklepów zostało zmodernizowanych do konceptu 3.0. W centrum zainteresowania pozostają duże miasta, jak Warszawa, gdzie padł rekord i powstały 4 nowe lokalizacje, jak i mniejsze miejscowości, nowe sklepy otworzone zostały między innymi w:Sycowie, Żninie, Rawiczu, czy w Suchym Lesie.
W kwietniu 2024 JYSK otworzył swój 300 sklep w Polsce. Uroczyste otwarcie odbyło się w Galerii Północnej, w Warszawie.
Działania na rzecz społeczności i środowiska
JYSK w Polsce niezmiennie angażował się w działania z zakresu ESG, aby wzmacniać swoją obecność wśród lokalnych społeczności, jak i wpływać pozytywnie na środowisko.
Wśród takich działań były współprace z organizacjami wspierającymi najbardziej potrzebujących, jak Polski Czerwony Krzyż, czy Omenaa Foundation, które otrzyały kilka tysięcy pościeli. JYSK także wsparł inicjatywę Fundacji Las na Zawsze i zaangażował się w nasadzenie nowych drzew na terenie Polski.