Kolejowe zmiany w woj. warmińsko-mazurskim

4 godzin temu

PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK) realizują szereg inwestycji na terenie woj. warmińsko-mazurskiego, które mają na celu podnieść komfort podróży pociągiem oraz poprawić efektywność zarówno transportu pasażerskiego, jak i towarowego.

Na międzynarodowej trasie Rail Baltica metamorfozę przeszedł węzeł kolejowy w Ełku. W ramach inwestycji wartej 612 mln zł netto, dofinansowanej ze środków UE z instrumentu „Łącząc Europę” (z ang. Connecting Europe Facility – CEF), przebudowano 3 perony i wyposażono je w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Zostały także połączone ponad 100-metrowym przejściem podziemnym z windami, prowadzącym od dworca na osiedle Zatorze.

Nowe perony powstały również na przystanku Ełk Szyba Wschód. Istotnym elementem modernizacji było wybudowanie bezkolizyjnych skrzyżowań na ul. Kolejowej, Suwalskiej oraz Towarowej/Norwida, a także nowego mostu kolejowego na rzece Ełk. Układ torowy przebudowanej stacji Ełk obejmuje w tej chwili 40 km torów i 118 rozjazdów, a ruch prowadzony jest z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS).

Gruntowną metamorfozę przeszła stacja Olsztyn Główny. Inwestycja o wartości 423 mln zł netto, współfinansowana z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, objęła przebudowę czterech zadaszonych peronów. Wyposażono je w wyświetlacze, nowe nagłośnienie, gabloty informacyjne i ławki, co ułatwiło podróżowanie osobom jadącym w kierunku Warszawy, Działdowa, Trójmiasta, Iławy, Ełku, Braniewa oraz Szczytna.

Dostęp do peronów zapewnia przejście podziemne ze schodami ruchomymi i windami, przedłużone o blisko 100 m, w kierunku os. Zatorze. W ramach modernizacji wymieniono 28 km torów i 116 rozjazdów. Przebudowano również część towarową stacji, dostosowując infrastrukturę do obsługi cięższych i dłuższych składów oraz zwiększając liczbę zelektryfikowanych torów.

Trwa kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 38 Ełk – Giżycko – Korsze, przebiegającej przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich. Na 100-kilometrowej trasie powstaje nowy, zelektryfikowany tor oraz przebudowywanych jest 14 stacji i przystanków. Realizowane są również bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich.

Koszt prac na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto (inwestycja uzyskała dofinansowanie z POIiŚ oraz FEnIKS), a na odcinku Giżycko – Korsze 876 mln zł netto (środki z Krajowego Planu Odbudowy – KPO). Dodatkowo podpisano umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych o wartości 233 mln zł netto. Po zakończeniu wszystkich prac w ramach tej inwestycji (zgodnie z planem w 2026 r.) prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h, co skróci czas przejazdu z Olsztyna do Ełku o blisko 50 min.

W Ostródzie realizowana jest przebudowa stacji kolejowej za ponad 250 mln zł ze środków KPO. Inwestycja, która ma zostać ukończona w 2026 r., obejmuje budowę dwóch nowych peronów wraz z przejściem podziemnym i windami, wymianę torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej oraz wzmocnienie konstrukcji kamienno-ceglanego mostu nad rzeką Drwęcą. Powstaje również nowa nastawnia z nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym (srk).

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK

Sprawdź również:

PKP PLK otwiera nabory na strategiczne stanowiska w spółkach zależnych – kto przejmie stery?
Ogłoszono przetarg na modernizację linii kolejowej Skierniewice – Czachówek
Idź do oryginalnego materiału