Koniec legendy! Marwit bankrutuje, a jego majątek trafia pod młotek

3 godzin temu

Jeszcze kilka lat temu jego soki stały w niemal każdym sklepie w Polsce. Dziś – po blisko trzech dekadach działalności – Marwit, niegdyś symbol świeżości i pionier soków jednodniowych, przestał istnieć. Firma, która zdominowała rynek i miała aż 70% udziału w segmencie soków niepasteryzowanych, ogłosiła upadłość. Teraz trwa dramatyczna wyprzedaż majątku – grunty, znak towarowy i udziały w spółkach zależnych idą pod młotek.

Koniec legendy! Marwit bankrutuje, a jego majątek trafia pod młotek

Od triumfu do bankructwa

Marwit powstał w 1993 roku dzięki 20-letniemu wówczas przedsiębiorcy Maciejowi Jóźwickiemu. Przez lata firma była dumą polskiego rynku spożywczego – wprowadziła na półki sklepowe innowacyjne soki jednodniowe, surówki i smoothies. To właśnie Marwit stworzył kategorię, która przez pewien czas była symbolem zdrowego stylu życia.

Ale sukces miał wysoką cenę. Produkcja świeżych soków była niezwykle skomplikowana i kosztowna – wymagała zachowania rygorystycznych standardów higieny, transportu w chłodni i krótkiego terminu przydatności. Pandemia tylko pogorszyła sytuację. Zakłócone łańcuchy dostaw i spadek sprzedaży sprawiły, iż zadłużenie firmy sięgnęło astronomicznej kwoty 180 mln zł.

W 2020 roku Marwit zawiesił działalność. Rok później sąd ogłosił upadłość spółek Marwit Sp. z o.o. i Marwit Foods Sp. z o.o.

Smutny koniec – wyprzedaż majątku

Od czterech lat trwa systematyczna wyprzedaż tego, co zostało po gigancie. Teraz na sprzedaż trafiły kolejne elementy majątku:

  • 11,46 ha gruntów w powiecie toruńskim – wystawionych za 1,47 mln zł netto,
  • znak towarowy „Ogrody Natury” – za co najmniej 69 tys. zł netto,
  • 100% udziałów w spółce Biogaz–Invest – wycenionych na minimum 84 tys. zł.

Oferty można składać do 8 października. To ostatnia szansa, by przejąć resztki imperium, które jeszcze niedawno wydawało się nie do ruszenia.

Grupa Azoty na krawędzi – projekt, który może zdecydować o jej losie

Symbol zmarnowanej szansy?

Eksperci od lat zwracali uwagę, iż model biznesowy oparty na sokach jednodniowych jest trudny do utrzymania. – To był świetny pomysł, ale bardzo drogi i wymagający technologicznie. Logistyka i chłodniczy łańcuch dostaw generowały ogromne koszty – komentowała Barbara Groele, sekretarz generalna Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.

Dziś Marwit staje się symbolem nie tylko sukcesu i innowacyjności, ale także ostrzeżeniem dla innych firm, iż choćby największy gracz może runąć, jeżeli zabraknie stabilnych fundamentów finansowych.

Idź do oryginalnego materiału