XTB zakłada, iż łączne koszty działalności operacyjnej mogą w tym roku kształtować się na poziomie wyższym choćby o ok. 40% r/r, a koszty marketingu mogą wzrosnąć o ok. 80% r/r w związku z planami pozyskiwania najmniej 150-210 tys. nowych klientów kwartalnie, poinformował członek zarządu ds. finansowych XTB Paweł Szejko.
„Koszty działalności operacyjnej w 2024 wyniosły 883 mln zł, były o 27% wyższe r/r, głównie w efekcie wzrostu kosztów marketingu o 29% r/r, co przełożyło się na pozyskanie rekordowej liczby nowych klientów (niemal 0,5 mln, wzrost o 60% r/r). Priorytetem jest dalsza rozbudowa bazy klienckiej i budowa marki globalnej. Oceniamy, iż w 2025 łączne koszty działalności operacyjnej mogą kształtować się na poziomie wyższym choćby o ok. 40% r/r, a koszty marketingu mogą wzrosnąć o ok. 80% r/r” – powiedział Szejko podczas wideokonferencji.
„Jednocześnie zakładamy, iż średni koszt pozyskania klienta powinien pozostać na poziomie porównywalnym jaki widzieliśmy w ostatnich latach. Wraz ze wzrostem kosztów marketingu, jako zarząd podnieśliśmy znacznie nasze ambicje co do liczby pozyskiwanych klientów. Plan minimum na ten rok zakłada pozyskanie co najmniej 150-210 tys. nowych klientów kwartalnie (wobec 65-90 tys. rok wcześniej)” – dodał.
Wcześniej XTB podało, iż w 2024 r. wypracowało rekordowy poziom przychodów wynoszący 1 873,4 mln zł (wzrost o 15,8% r/r). Istotnymi czynnikami determinującymi ich poziom była konsekwentnie powiększana liczba aktywnych klientów (wzrost o 61,2% r/r), połączona z ich dużą aktywnością transakcyjną wyrażoną m.in. w liczbie zawartych kontraktów CFD w lotach (spadek o 7,5% r/r) oraz wzrost rentowności lota do poziomu 299 zł (2023 r.: 239 zł).
W 2024 r. XTB pozyskało 498,4 tys. nowych klientów (+59,8% r/r), czyli znacząco powyżej kwartalnego celu zakładającego przyrost o 65-90 tys. klientów. Na koniec 2024 roku z platformy inwestycyjnej i aplikacji mobilnej XTB korzystało łącznie 1,36 mln klientów w porównaniu z 897 tys. na koniec 2023 roku. Z kolei w dniach 1-29 stycznia 2025 r. do grona klientów XTB dołączyło kolejne 70,7 tys. nowych inwestorów. Skokowo wzrosła również liczba aktywnych klientów, osiągając rekordowy poziom 658,5 tys. na koniec 2024 r. w porównaniu z 408,5 tys. rok wcześniej. W 2025 r. celem zarządu jest pozyskiwanie średnio 150-210 tys. nowych klientów kwartalnie.
Grupa XTB jest europejskim domem maklerskim, specjalizującym się w instrumentach finansowych będących przedmiotem obrotu na rynku pozagiełdowym i giełdzie. Od 2002 roku działa na rynkach zagranicznych, gdzie oferuje klientom zaawansowane technologicznie aplikacje transakcyjne. Spółka jest notowana na GPW od 2016 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Źródło: ISBnews