– Proces dzierżawy Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia, kluczowego punktu dla polskiego eksportu produktów rolnych, budzi poważny niepokój wśród producentów. Władze Krajowej Rady Izb Rolniczych (KRIR) zażądały od Ministerstwa Infrastruktury konkretnych gwarancji, które mają chronić interesy polskich rolników przed ewentualnymi nadużyciami przyszłego operatora terminala.

Interwencja KRIR i odpowiedź resortu
Zarząd KRIR, realizując wniosek zgłoszony podczas posiedzenia Rady, wystosował pismo do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka (z dnia 14 października 2025 r.), domagając się informacji na temat procedury dzierżawy oraz działań mających na celu ochronę producentów zbóż.
W odpowiedzi, którą Ministerstwo Infrastruktury przesłało już 12 września 2025 r. (znak: DNW-6.8610.15.2025), resort poinformował, iż finalna decyzja o dzierżawie została już wydana w formie decyzji administracyjnej, a samo postępowanie przetargowe należy do kompetencji Zarządu Portu. Jednocześnie Ministerstwo wskazało, iż zawarcie umowy końcowej zależy od uzyskania zgody Komisji Europejskiej na koncentrację.
Postulat kluczowy: Gwarancje równości i transparentności
Mimo iż procedura administracyjna jest na zaawansowanym etapie, Krajowa Rada Izb Rolniczych jasno stawia warunki dotyczące treści przyszłej umowy dzierżawy.
Cytując treść wystąpienia Izby:
„Należy zaznaczyć, iż z uwagi na strategiczne znaczenie portu zbożowego dla eksportu zbóż, niezbędne jest zapewnienie, by w umowie dzierżawy znalazły się mechanizmy gwarantujące równe traktowanie producentów, transparentność warunków przeładunku, ustalone stawki dostępne dla wszystkich oraz zapisy chroniące przed nadużyciami dominującego operatora.„
KRIR podkreśla strategiczną rolę terminala w Gdyni, który jest niezbędny do efektywnego eksportu polskiego zboża na rynki światowe. Powierzenie go jednemu operatorowi rodzi ryzyko wykorzystania pozycji dominującej kosztem producentów.
Żądanie informacji o mechanizmach ochronnych
W związku z powyższymi obawami, Krajowa Rada Izb Rolniczych ponawia i precyzuje swoje żądanie wobec Ministra Infrastruktury. KRIR chce wiedzieć, jakie konkretne narzędzia zostały wprowadzone do procesu dzierżawy, aby uniemożliwić przyszłemu dzierżawcy czerpanie nadmiernych korzyści z monopolistycznej pozycji.
„Wobec tego zwracamy się o udzielenie informacji, jakie środki zabezpieczające zostały przewidziane, aby operator terminala nie nadużywał swojej pozycji rynkowej i by ochrona polskich rolników była zachowana.”
KRIR czeka na konkretne deklaracje i zapisy umowne, które zagwarantują polskim rolnikom sprawiedliwy i równy dostęp do infrastruktury portowej, kluczowej dla ich działalności eksportowej. Bez takich gwarancji, przyszłość handlu zagranicznego zbożem może stać pod znakiem zapytania, a koszty monopolu poniosą przede wszystkim polscy producenci.