Łączna wymiana pasażerska na dworcach przekroczyła 810 mln osób w 2024 r., podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Jest to najwyższy wynik w historii pomiarów UTK, podkreślono.
„Rok 2024 pokazał, iż kolej w Polsce nie tylko odzyskuje swój dawny potencjał, ale i wkracza w nowy etap rozwoju – jako nowoczesny, dostępny i istotny filar transportu publicznego. Rekordowa wymiana pasażerska potwierdza rosnącą rolę kolei w systemie codziennej mobilności” – powiedział prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
Wrocław Główny utrzymał pozycję lidera z wyminą 28,78 mln pasażerów rocznie. Kraków Główny awansował z 3. na 2. miejsce, notując wzrost o 16,6% do 26,898 mln pasażerów. Poznań Główny spadł na 3. pozycję mimo wzrostu do 26,896 mln pasażerów, podano także.
Największy wzrost procentowy wśród wszystkich głównych stacji w kraju zanotowała Warszawa Centralna i awansowała z 7. na 4. miejsce. Nastąpił wzrost o 56,8% do 20,04 mln pasażerów rocznie.
„Szczególnie dynamiczny rozwój widać w regionie Trójmiasta. Gdańsk Główny awansował o jedną pozycję (na 5. miejsce) z wyminą 17,66 mln pasażerów (+27,6%). Jeszcze większy skok zaliczył Gdańsk Wrzeszcz – z 9. na 7. pozycję, zwiększając ruch pasażerski o 34,4% do 16,13 mln rocznie” – czytamy dalej.
Spadki w rankingu dotknęły głównie Katowice (z 4. na 6. miejsce, -7,2% ruchu) i Gdynię Główną (z 5. na 8. miejsce), podał także Urząd.
Stacje zlokalizowane w województwach mazowieckim, pomorskim, dolnośląskim i wielkopolskim – regionach o rozwiniętej kolei aglomeracyjnej – odpowiadały za ponad 60% całej wymiany pasażerskiej w kraju, wskazano też w materiale.
„82% wymiany pasażerskiej odbywało się na stacjach o dobowej wymianie powyżej 1 000 osób. Najwięcej takich stacji znajduje się w województwie mazowieckim (118 stacji), pomorskim (53 stacje) i wielkopolskim (39 stacji). Wymiana pasażerska na stacjach w województwach lubelskim, warmińsko-mazurskim i opolskim, lubuskim, świętokrzyskim oraz podlaskim to łącznie 8,3% wymiany ogółem, podczas gdy w 2024 r. zamieszkiwało je ponad 20% populacji Polski. Niższy poziom wykorzystania kolei w tych województwach potwierdza mniejsza liczba stacji o wymianie większej niż 1 000 osób dziennie” – czytamy dalej w komunikacie.
Źródło: ISBnews