„Lokalna półka” przyjęta przez rząd. Będą duże zmiany w sklepach

9 miesięcy temu

Wygląda na to, iż w sieciach handlowych będzie więcej polskich produktów. Albowiem projekt „Lokalna półka” został właśnie przyjęty przez rząd. Co to oznacza dla rolników?

„Lokalna półka” była jednym z kluczowych punktów w programie wyborczym Prawa i Sprawiedliwości. Dziś, 1 grudnia 2023 r., Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o sprzedaży detalicznej produktów lokalnych. Nakłada on na markety obowiązek, aby minimum 2/3 oferowanych przez nie produktów rolnych pochodziło od lokalnych producentów.

Czym jest „Lokalna półka”?

Głównym celem projektu jest maksymalne skrócenie łańcuchów dostaw. A zatem proponowane w tej chwili rozwiązania to sposób na pominięcie pośredników, tak aby cały zysk ze sprzedaży trafiał wprost do rolnika. Jak wyjaśnia sama minister rolnictwa Anna Gembicka, rozwiązanie to jest wyjściem naprzeciw potrzebom polskich producentów rolnych.

Bezpieczeństwo żywności jest naszym priorytetem, a ten projekt służy wzmocnieniu pozycji rolnika w łańcuchu żywnościowym – podkreśliła minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka.

Skrócenie łańcucha dostaw żywności ma przyczynić się do zmniejszenia podatności dostaw na kryzysy. Ponadto, jak informuje resort rolnictwa, „Lokalna półka” zapewni bezpieczeństwo żywnościowe na szczeblu lokalnym.

Sieci handlowe: 2/3 żywności od lokalnych rolników

Tym samym wraz z projektem „Lokalna półka” szykują się duże zmiany w handlu detalicznym. Albowiem sklepy będą zobowiązanie sprzedawać co najmniej 2/3 oferowanych w danym roku produktów rolno-spożywczych. Do tej kategorii zaliczamy:

  • owoce i warzywa,
  • mięso i produkty mięsne,
  • mleko i produkty mleczne,
  • pieczywo.

Czym jest lokalny produkt?

Projekt „Lokalna półka” jasno definiuje zasady skracania łańcucha dostaw. Mianowice w pierwszej kolejności dostawa produktów rolno-spożywczych powinna być realizowana w ramach powiatu i powiatów przyległych. Drugim wyborem powinien być towar z obrębu danego województwa i województw do niego przyległych. Dopiero w trzeciej kolejności sklep może sprowadzać produkty z województw przylegających do województw przyległych.

Ponadto projekt ustawy obliguje sprzedawców żywności do prowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnych w zakresie produktów lokalnych. Zobowiązanie to odnosi się do jednostek handlu detalicznego lub hurtowego, których powierzchnia sprzedażowa przekracza 250 m2. Taką kampanię markety powinny przeprowadzić co najmniej raz w roku.

Co „Lokalna półka” da rolnikowi i konsumentowi?

Oczywiście głównymi grupami, które mają skorzystać na tym programie, są polscy rolnicy i konsumenci. Tym pierwszym „Lokalna półka” ma ułatwić ulokowanie swoich produktów na marketowych półkach. Z drugiej strony konsumenci mają mieć uproszczony dostęp do lokalnych produktów. Aby im to ułatwić, takie produkty powinny być opatrzone grafiką przedstawiającą flagę Rzeczpospolitej Polskiej.

Źródło: MRiRW

Idź do oryginalnego materiału