Maciej Gajkowski, Lagardère Travel Retail: mamy ambitny plan rozwoju sieci Costa Coffee [WYWIAD]

1 rok temu

Stawiamy na rozwój w centrach handlowych i w lokalizacjach high-streetowych. Costa Coffee to tradycyjnie wielkomiejska kawiarnia, która wywodzi się „z serca Londynu”. Jesteśmy obecni w największych europejskich miastach, nasze lokale znajdują się na najważniejszych ulicach – mówi w rozmowie z Omnichannelnews.pl Maciej Gajkowski, dyrektor sieci foodservice w Lagardère Travel Retail w Polsce.

W lutym 2023 roku do szerokiego portfolio marek gastronomicznych zarządzanych przez Lagardère Travel Retail dołączyła sieć kawiarni Costa Coffee. Jaka dziś jest struktura sieci Costa Coffee?

Maciej Gajkowski: w tej chwili zarządzamy 116 kawiarniami sieci w całej Polsce. Costa Coffee to wielkomiejska kawiarnia, której charakterystycznymi lokalizacjami są główne ulice wielkich miast i centra handlowe – i takich lokalizacji jest najwięcej, bo ponad 85 proc. Kawiarnie sieci można też znaleźć na lotniskach, dworcach kolejowych, stacjach metra i w przestrzeniach biurowych.

    Lagardère Travel Retail w ramach masterfranczyzy będzie rozwijać sieć w Polsce i na Łotwie. Jak wyglądają plany ekspansji sieci na najbliższy rok i co już udało się zrealizować?

    Równolegle rozwijamy markę Costa Coffee w Polsce i na Łotwie, gdzie w lutym tego roku przejęliśmy 11 lokali sieci. Od czasu przejęcia masterfranczyzy, w Polsce otworzyliśmy już 3 kolejne kawiarnie pod skrzydłami Lagardère Travel Retail w trzech różnych lokalizacjach: w biurowcu Miasteczko Orange, w centrum handlowym Westfield Arkadia oraz w Porcie Lotniczym Wrocław. Do końca 2023 roku mamy w planach otwarcie kolejnych 3 lokali, także jednej kawiarni na Łotwie. Ta różnorodność lokalizacji odzwierciedla naszą strategię rozwoju biznesu – opartą na tworzeniu konceptów szytych na miarę oraz multikanałowemu działaniu. Aktualnie obecni jesteśmy już w praktycznie wszystkich segmentach rynku, projektujemy wyjątkowe formaty, a nasze portfolio w Polsce tworzy dziś ponad 40 marek.

      Czy macie z góry ustaloną dynamikę otwarć konceptu Costa Coffee, czy raczej jest to uzależnione od pozyskania nowych lokalizacji?

      Mamy oczywiście ambitny plan rozwoju sieci przygotowany na kolejne lata z góry, zakładający otwarcia i inwestycje w nowych, prestiżowych i różnorodnych lokalizacjach. To część globalnej strategii Lagardère Travel Retail, skierowanej na objęcie pozycji lidera w segmencie foodservice. Jesteśmy również naturalnie otwarci na nowe miejsca i uważnie obserwujemy rynek, a jako lider stale poszerzamy naszą ofertę konceptów dla naszych partnerów.

        To jakie lokalizacje was interesują – centra handlowe, biurowce, a może parki handlowe? Czy Costa Coffee ma swoje założenia co do metrażu lokalu?

        Stawiamy na rozwój w centrach handlowych i w lokalizacjach high-streetowych. Costa Coffee to tradycyjnie wielkomiejska kawiarnia, która wywodzi się „z serca Londynu”. Jesteśmy obecni w największych europejskich miastach, nasze lokale znajdują się na najważniejszych ulicach. Optymalne dla nas lokalizacje mają od 100 do 130 metrów kwadratowych powierzchni oraz ogródek, ale jeżeli miejsce ma potencjał, rozważymy każdą propozycję.

          Czy w tej chwili łatwo jest pozyskać lokal pod kawiarnię? Czy ten proces negocjacji umów najmu z wynajmującymi przebiega na partnerskich zasadach, a stawki najmu są konkurencyjne?

          Trudność znalezienia lokalizacji polega na tym, iż jako lider na rynku już jesteśmy obecni w najlepszych lokalizacjach, więc ten wybór staje się coraz bardziej ograniczony. Stale jednak szukamy nowych miejsc i jesteśmy otwarci na propozycje. jeżeli chodzi o stawki najmu każdorazowo negocjujemy je indywidualnie z wynajmującym.

            Pandemia, inflacja, rosnące koszty pracownicze, a także silna konkurencja mocno wpłynęła na kondycję rynku gastronomicznego w Polsce. Jak Pan ocenia sytuację sieci kawiarnianych?

            Rynek kawiarni, podobnie jak wszystkie inne branże, odczuwa dotkliwie skutki kryzysu gospodarczego, takie jak wzrost kosztów najmu lokali, wzrost cen towarów i usług, czy wzrost kosztów pracowniczych. Wyzwaniem dla wszystkich podmiotów działających w biznesie kawiarnianym jest też wyróżnienie się i przyciągnięcie do kawiarni gości w czasie zauważalnego wzrostu aktywności konkurencji. Jako Lagardère Travel Retail mamy jednak bogate doświadczenie w obszarze projektowania innowacyjnych i szytych na miarę konceptów handlowych, a także gastronomicznych. Mamy także międzynarodowy know-how oraz elastyczne, partnerskie podejście do współpracy, dzięki czemu możemy sprostać wszystkim wyzwaniom rynkowym.

              Jakie digitalowe rozwiązanie wprowadzane są w kawiarniach? Czy staracie się związać klienta z marką na dłużej, na przykład poprzez programy lojalnościowe?

              Przede wszystkim stawiamy na rozwój naszej aplikacji mobilnej Costa Coffee Club. Uczestnicy programu lojalnościowego mają możliwość skorzystania z dodatkowych promocji oraz przetestowania nowych produktów przed ich oficjalną premierą. Takie podejście do gości odzwierciedla również nasze podejście biznesowe. Doskonale znamy potrzeby zarówno rynku, jak i konsumentów, co pomaga nam nadać masterfranczyzie Costa Coffee jeszcze lepszą jakość.

                Rozmawiał Wojciech Wojnowski

                Idź do oryginalnego materiału