Obecnie chyba wszyscy odczuwamy zachodzące zmiany klimatyczne… Dlatego każda firma, niezależnie od swojej wielkości, powinna podejmować rzeczywiste działania w zakresie strategii zrównoważonego rozwoju, aby zmniejszyć nasz wpływ na środowisko i utrzymać globalne ocieplenie na bezpiecznym poziomie. W NEPI Rockcastle, zarząd oraz rada nadzorcza, podjęły decyzję, iż całe finansowanie spółki będzie powiązane ze strategią zrównoważonego rozwoju. Dziś nie możemy sobie pozwolić na inną ścieżkę – mówi w rozmowie z Omnichannelnews.pl Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability NEPI Rockcastle
NEPI Rockcastle podejmuje szereg działań w swoich centrach handlowych, które mają na celu zmniejszenie ich oddziaływania na środowisko i otoczenie, w którym funkcjonują. Czy dziś można powiedzieć, iż portfolio obiektów komercyjnych spółki jest już zielone?
Magdalena Gibney: Tak i nie. Strategię zrównoważonego rozwoju w NEPI Rockcastle wdrażamy na poziomie korporacyjnym. Jest ona podzielona na trzy filary: E – Środowisko, S – Społeczna odpowiedzialność i G – Ład korporacyjny. Do każdego z tych filarów mamy przypisane zespoły osób, które odpowiadają za realizację poszczególnych działań. NEPI Rockcastle w ramach strategii zrównoważonego rozwoju świadomie ustanowił cele środowiskowe i inwestuje w zielone budynki, realizuje projekty na rzecz społeczności lokalnych. Natomiast w przypadku naszego portfolio obiektów trzeba brać pod uwagę różne czynniki. Na pewno ważnym narzędziem do mierzenia jakości budynków komercyjnych jest certyfikacja BREEAM, która pozwala ocenić jakość zaimplementowanych rozwiązań w obiekcie w zakresie minimalizacji wpływu na środowisko naturalne, ale także dbałości o komfort pracowników. w tej chwili wszystkie nasze obiekty komercyjne posiadają certyfikat BREEAM, a wśród nich jest pięć aktywów w Rumunii, które przeszło proces certyfikacji w najnowszej wersji, która jest nastawiona na oddziaływanie obiektu na środowisko i bierze pod uwagę szereg aspektów środowiskowych. Obiekty te otrzymały certyfikat na poziomie Excellent, potwierdzając tym samym warunek spełnienia szeregu norm środowiskowych, a przez to wpisują się w definicję zielonych budynków.
Jakie ekologiczne rozwiązania zastosowano w tych obiektach?
Przede wszystkim stawiamy na energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Na terenie Rumunii realizujemy projekt, który zakłada instalowanie farm fotowoltaicznych. W zeszłym roku udało nam się postawić 10 farm. W ten sposób będziemy produkować zieloną energię i jednocześnie zmniejszymy emisję dwutlenku węgla i przyczynimy się do realizacji naszej strategii zrównoważonego rozwoju. Ponadto w ramach programu Zero Waste To Landfill redukujemy liczbę produkowanych odpadów trafiających na składowiska śmieci. Do 2025 roku zamierzamy zdecydowanie zwiększyć udział odpadów, które będą poddawane procesowi recyklingu.
W szerszej perspektywie NEPI Rockcastle ma bardzo ambitne plany i cele do osiągnięcia. Zakładamy m.in. uniezależnienie energetyczne oraz produkcję energii odnawialnej na własne potrzeby czy dekarbonizację całego portfolio obiektów, aby osiągnęły neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Jako deweloper, prowadzimy wiele inwestycji polegających na budowie nowych obiektów, remontach i rozbudowach. Chcemy, żeby wszystkie działające centra handlowe, czy też te dopiero realizowane przeszły kolejne etapy certyfikacji BREEAM do poziomu Excellent. W Polsce 8 centrów handlowych posiada certyfikat BREEAM na tym poziomie. Są to: Bonarka City Center, Focus Mall Piotrków Trybunalski i Focus Mall Zielona Góra, Forum Gdańsk, Galeria Tomaszów, a także centra handlowe Solaris, Karolinka i Pogoria.
Dobrze, ale żeby w pełni realizować strategię ESG wasi podwykonawcy powinni również wprowadzać eko rozwiązania, czy dostarczać produkty, które minimalizują negatywny wpływ na środowisko. Jak w tym zakresie wygląda współpraca?
Tak, kooperacja w obszarze ESG to najważniejszy element w długoterminowej perspektywie, a jednocześnie wyzwanie dla całej branży. Od zeszłego roku nasi podwykonawcy przechodzą proces oceny, wypełniając ankietę, w której, zadajemy szereg pytań dotyczących trzech filarów ich polityki ESG. Chcemy zbierać dane, które pomogą nam w raportowaniu, a także dowiedzieć się, czy podwykonawcy realizują własną strategię zrównoważonego rozwoju w sposób transparentny i zgodny z wymogami prawnymi. Na pewno jest to duże wyzwanie dla wszystkich stron. Tym bardziej, iż wciąż są firmy, które jeszcze nie podejmują działań w zakresie ESG, albo są na początku tej drogi. Przedsiębiorcy powinny zdawać sobie sprawę, iż zgodnie z wymogami UE, od 2027 roku większość firm będzie zobligowana do przedstawiania raportu ESG.
Wdrażanie strategii zrównoważonego rozwoju wymaga od pracowników firmy zmiany mentalnej, nowego podejścia do działań prośrodowiskowych.
Jeszcze kilka lat temu wiele osób nie wierzyło, albo podchodziło sceptycznie, do informacji naukowców przedstawiających skalę negatywnego wpływu działań człowieka na środowisko naturalne. w tej chwili chyba wszyscy odczuwamy zachodzące zmiany klimatyczne. Mamy do czynienia z ulewnymi deszczami, powodziami, temperatura w lato bije kolejne rekordy ciepła, co skutkuje suszą oraz pożarami. Ewidentnie zacierają się pory roku. Uważam, iż od tego problemu już nie uciekniemy. Dlatego każda firma, niezależnie od swojej wielkości, powinna podejmować rzeczywiste działania w zakresie strategii zrównoważonego rozwoju, aby zmniejszyć nasz wpływ na środowisko i utrzymać globalne ocieplenie na bezpiecznym poziomie. W NEPI Rockcastle, zarząd oraz rada nadzorcza, podjęły decyzję, iż całe finansowanie spółki będzie powiązane ze strategią zrównoważonego rozwoju. Dziś nie możemy sobie pozwolić na inną ścieżkę.
Jednym z filarów ESG jest społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli wpływ działań na lokalną społeczności. Jakie projekty realizuje w centrach handlowych zlokalizowanych w poszczególnych miastach?
Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do realizacji inicjatyw na rzecz lokalnych społeczności i mamy wiele osiągnięć w tym obszarze. Możemy pochwalić się kilkudziesięcioma projektami, które mają pozytywny wpływ na społeczność i otoczenie w regionach, w których znajdują się nasze centra. Cały czas działamy nie tylko na rzecz ochrony środowiska, ale także na rzecz edukacji naszych klientów i inspirowania do bardziej odpowiedzialnych i proekologicznych zachowań. W ubiegłym roku zrealizowaliśmy, we współpracy z organizacją społeczną Dotlenieni.org, istotną akcję „Posadź drzewa z NEPI Rockcastle”, której celem było tworzenie nowych przestrzeni zielonych w otoczeniu naszych centrów. W efekcie tej inicjatywy posadziliśmy 22 000 drzew w 9 lokalizacjach w Polsce. Jak dotąd żadne centrum handlowe w Polsce nie przeprowadziło tak dużej akcji nasadzeń drzew. We wspólnym sadzeniu oraz poprzedzającym je warsztatach edukacyjnych w ciągu niespełna 5 miesięcy wzięło udział ponad 4 500 osób a 70 lokalnych instytucji i organizacji zaangażowało się w te działania.
Wydaliśmy również „Cyrkularny przewodnik” skierowany m.in. do klientów centrów handlowych, najemców i lokalnych instytucji. W publikacji pokazano konkretne przykłady zrównoważonych i świadomych zachowań oraz wyborów, które pozwalają żyć bardziej cyrkularnie. Ważnym obszarem naszych lokalnych działań są inicjatywy prozdrowotne. Podejmujemy je, ponieważ wciąż w wielu regionach jest słaby dostęp do badań profilaktycznych. Przykładowo, w akcji zorganizowanej w Galerii Warmińskiej w Olsztynie, podczas jednego dnia przebadało się 2 tys. osób w różnych obszarach diagnostycznych. Skala naszych działań jest bardzo duża. Działamy też na rzecz rozwoju kulturalnego w regionach np. poprzez organizację wystaw takich artystów jak Leonardo da Vinci czy Banksy w Aura Centrum Olsztyna. Wystawa Banksy gościła również w Focus Mall w Zielonej Górze.
Ponadto przy naszych centrach handlowych powstają parkingi dla rowerów, stacje ładowania samochodów elektrycznych a wokół obiektów lub na ich dachach – łąki kwietne, miejskie pasieki oraz domki dla owadów i gryzoni. Staramy się też promować wśród klientów transport publiczny. Na przestrzeni ostatnich lat rola centrów handlowych bardzo się zmieniła. Mocnym impulsem transformacji rynku była pandemia COVID-19, która pokazała, iż centra handlowe są dziś jeszcze ważniejszym puntem na mapie miast i miejscem integrującym mieszkańców wokół ważnych lokalnie kwestii.
Tej jesieni ruszamy z serią akcji w 14 naszych centrach w Polsce, których tematem przewodnim będzie upcykling, cyrkularność oraz segregacja odpadów. Będziemy nie tylko edukować, ale również przez cały czas inspirować do konkretnych działań i zachowań.
Jak do tych przedsięwzięć podchodzą klienci? Czy ich eko postawy są uzależnione od wieku?
Tak. Według badania przeprowadzonego przez Capgemini 41 proc. konsumentów jest skłonnych zapłacić wyższą cenę za produkty, które są przygotowane w sposób zrównoważony. Jest to bardziej widoczne wśród Millenialsów (49 proc.) i rodzin z dziećmi (48 proc.), a mniej wśród starszych pokoleń, takich jak Boomersi (34 proc.). To pokazuje, iż młodsi klienci są bardziej świadomi i wybierają firmy przyjazne dla środowiska, gdzie prowadzi się działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Czy najemcy wybierają centra handlowe, które w swojej działalności operacyjnej podejmują działania ESG?
Sieci handlowe, które należą do grup kapitałowych, realizują własne strategie ESG. Dlatego coraz częściej decydują się na obecność w centrach handlowych z wdrożonymi zasadami zrównoważonego rozwoju. W ten sposób osiągają realne oszczędności w zakresie zużyciu energii, mediów czy segregacji odpadów, przyczyniając się tym samym do osiągnięcia własnych celów środowiskowych.
W naszych centrach handlowych rozpoczęliśmy proces wprowadzania tzw. zielonych załączników do umów najmu. Niestety problem polega na tym, iż nie ma ściśle określonych zasad w tym zakresie. Wspólnie z Europejską Radą Centrów Handlowych (ECSP European Council of Shopping Places) zamierzamy udostępnić materiał, w którym będą zawarte wszystkie wymogi, regulacje prawne nałożone przez UE na właścicieli centrów handlowych. Takie rozwiązanie będzie korzystne dla najemców, bo w każdym centrum handlowym w UE uzyskają ten sam dokument.
Czy działania w zakresie redukcji zużycia energii, dekarbonizacji centrów handlowych przekładają się na korzyści finansowe dla spółki?
Uważam, iż znaczenie czynników ESG w branży centrów handlowych odgrywa coraz ważniejszą rolę. Niedawno otrzymaliśmy pytania od rzeczoznawcy majątkowego, z jednej zarządzanych przez NEPI Rockcastle galerii, dotyczące naszej polityki zrównoważonego rozwoju. Konkretna pula pytań o strategię ESG na poziomie korporacyjnym, o certyfikację centrów handlowych, wydajność energetyczną obiektów oraz skalę kosztów inwestycji. To jest zupełna nowość, bo wcześniej przy wycenie wartości nieruchomości nie brano pod uwagę elementów strategii ESG. Podobnie jest z bankami, które kładą duży nacisk na kryteria zrównoważonego rozwoju przy podejmowaniu decyzji o udzieleniu finansowania. Warto też dodać, iż obiekty mające wdrożone rozwiązania w zakresie oszczędności zużycia energii, wody i odpadów są wyżej wyceniane i chętniej finansowane.
Od czego należy zacząć ścieżkę zrównoważonego rozwoju w centrum handlowym?
Przede wszystkim od zbierania danych, które pomogą przeanalizować sytuację wyjściową danego obiektu czy firmy. Mając podstawowe informacje o emisji dwutlenku węgla, zużyciu energii, wody oraz produkcji nieczystości, możemy zaplanować inwestycje, które pomogą obniżyć emisyjność.
Rozmawiał Wojciech Wojnowski