Handel w centrach handlowych w dużym stopniu stanowi o sile polskiego handlu. Wskazuje na to szereg danych, które w 2024 r. potwierdziły dalsze ożywienie w branży – pisze w komentarzu dla redakcji Omnichannelnews.pl Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej rady Centrów Handlowych.
Po raz kolejny wzrosły obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych, a odwiedzalność ponownie była wyższa niż rok wcześniej. Jednocześnie rynek odnotował rekordową wartość transakcji dotyczących obiektów handlowych, największą od 10 lat podaż nowych powierzchni oraz kolejne debiuty nowych marek.
Obroty i odwiedzalność
Wyniki indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych za 2024 rok wskazują, iż obiekty handlowe tworzą bardzo stabilny rynek. Kolejny rok z rzędu obroty najemców wzrosły, w 2024 r. o 4,3 proc. w porównaniu do 2023 r. W dwóch ostatnich miesiącach minionego roku obroty rosły zdecydowanie powyżej inflacji, czyli o 7,4 proc. w listopadzie i o 6,3 proc. w grudniu, w porównaniu do analogicznych miesięcy w 2023 r. Dla całego handlu, jak podaje GUS, wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wyniósł w ubiegłym roku 3,3 proc.. Średnioroczne obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych, a najwyższe wzrosty odnotowały obiekty średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), których obroty zwiększyły się o 4,5 proc..
Analizując poszczególne kategorie, największe wzrosty obrotów – podobnie jak rok wcześniej – odnotowały: usługi o 11,8 proc. i rozrywka 10 proc.. Wyniki w tych kategoriach są zgodne z trendami konsumenckimi, które wskazują, iż galerie poza funkcją handlową są również miejscem, gdzie Polacy kupują rozmaitego typu usługi i aktywnie spędzają wolny czas. Odwiedzalność pozostała na podobnym poziomie co rok wcześniej, wzrastając o 0,2 proc. w stosunku do 2023 r. Te dane potwierdzają, iż galerie handlowe pozostają kluczowym kanałem zakupowym Polaków. Wyniki indeksów (PRCH Turnover Density Index i PRCH Footfall Density Index) są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38 proc. całkowitej powierzchni centrów handlowych w Polsce i są rzetelnym odzwierciedleniem kondycji rynku.
Inwestycje i nowe marki
Na ożywienie w centrach i parkach handlowych wskazują również dane podawane przez sieci handlowe, właścicieli obiektów oraz firmy analityczne. Na rynku zadebiutowało 26 nowych marek handlowych, co jest wynikiem zbliżonym do tego z 2023 r. Najemcy coraz częściej realizują, bądź zapowiadają rozbudowę swoich stacjonarnych sieci sprzedaży. Właściciele i zarządcy obiektów handlowych informują z kolei o modernizacjach i rozbudowach obiektów. Wskazują też na pozytywne dane dotyczące pozyskiwania nowych najemców, przy czym wzrost nowych i odnowionych umów najmu w działających obiektach miał miejsce przy jednoczesnym oddaniu do użytku 530 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w 2024 r.
To największy roczny wzrost powierzchni handlowej od 2015 r. Branża odnotowała też dalszy spadek poziomu wakatów, który na koniec 2024 r. wynosił średnio 3 proc.. Wzrost dynamiki rynku wpłynął również na inwestorów, a wolumen transakcji dotyczących obiektów handlowych osiągnął w minionym roku 1,6 mld euro, czyli 4-krotnie więcej niż rok wcześniej. Szczególnie efektowne były 3 duże transakcje, przejęcie przez NEPI Rockcastle kompleksów Silesia City Centre w Katowicach (405 mln euro) i Magnolia we Wrocławiu (373 mln euro) oraz zakup przez Star Capital Finance portfela 6 centrów handlowych (285 mln euro).
Aktualne trendy
Z danych Głównego Urzędu statystycznego wynika, iż handel stacjonarny odpowiada za 90 proc. całej sprzedaży detalicznej w Polsce. W tym, jak wskazują badania GfK – An NIQ Company, ponad 30 proc. to sprzedaż w centrach handlowych, które są przez Polaków wskazywane jako pierwsze miejsce realizacji zakupów. Właśnie w centrach handlowych, jak wskazują wyniki analizy GfK – An NIQ Company, klienci wydają 60 proc. swojego budżetu zakupowego. To potwierdza kluczową rolę tego segmentu handlu. Jednocześnie, jak wskazuje najnowszy raport Santander Consumer, ponad 70 proc. Polaków przyznaje, iż częściej robi zakupy stacjonarnie niż online lub korzysta z obu form w takim samym stopniu.
W tym kontekście niczym zaskakującym nie są informacje dotyczące nowych inwestycji, zwłaszcza w parki handlowe, ożywienie na rynku transakcji dotyczących obiektów handlowych czy modernizacje istniejących obiektów. Niezmiennie istotnym celem dla branży pozostaje zielona transformacja, a zwłaszcza kwestie dotyczące efektywności energetycznej i dekarbonizacji nieruchomości. Ostatnia publikacja „ESG dla nieruchomości komercyjnych 2.0. Wybrane zagadnienia i praktyki”, przygotowana wspólnie przez Polską Radę Centrów Handlowych, Polską Izbę Nieruchomości Komercyjnych oraz Royal Institution of Chartered Surveyors podsumowuje szereg aspektów transformacji energetycznej i celów zrównoważonego rozwoju dotykających branżę nieruchomości handlowych. Publikacja dostępna jest do pobrania ze strony internetowej PRCH.
Autorem komentarza jest Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej rady Centrów Handlowych.