Najnowsze badanie opinii publicznej przeprowadzone w krajach bałtyckich wskazuje, iż mieszkańcy regionu postrzegają projekt Rail Baltica nie tylko jako najważniejsze połączenie transportowe, ale przede wszystkim jako strategiczną inwestycję z zakresu bezpieczeństwa narodowego.
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez agencję badawczą Norstat w grudniu 2024 r. na próbie ponad 3 tys. respondentów pokazują, iż aspekt militarny jest szczególnie istotny dla mieszkańców Litwy – aż 72% badanych uznaje go za najważniejszy powód budowy tej magistrali kolejowej. W przypadku Łotwy odsetek ten wynosi 60%, a w Estonii 52%. Co więcej, znacząca większość mieszkańców regionu (67%) postrzega Rail Baltica jako kluczową infrastrukturę dla operacji NATO.
Jak podkreśla Kitija Gruškevica, członek zarządu RB Rail AS, rosyjska inwazja na Ukrainę w 2022 r. fundamentalnie zmieniła sposób postrzegania tego projektu. Nowoczesna linia kolejowa, która połączy kraje bałtyckie z Polską i europejską siecią transportową, ma nie tylko usprawnić przewozy, ale również zademonstrować solidarność Unii Europejskiej z jej wschodnimi członkami oraz umożliwić sprawne przegrupowanie sił wojskowych w razie potrzeby.
Szczególnie interesujący jest rozkład poparcia dla projektu w różnych grupach demograficznych:
- na Łotwie ideę wzmocnienia mobilności wojskowej poprzez Rail Baltica popiera 69% mężczyzn i 74% kobiet, przy czym najwyższe poparcie (83%) odnotowano w grupie wiekowej 18-24 lata
- jeszcze wyższe wskaźniki zaobserwowano na Litwie, gdzie za projektem opowiada się 85% mężczyzn i 89% kobiet, ze szczególnie silnym poparciem (91%) w grupie wiekowej 25-35 lat
- w Estonii poparcie kształtuje się na poziomie 69% wśród mężczyzn i 73% wśród kobiet, z najwyższym odsetkiem (83%) również w najmłodszej grupie wiekowej.
Projekt Rail Baltica jest też powszechnie postrzegany jako krok milowy w integracji europejskiej – 68% mieszkańców regionu porównuje jego znaczenie do przyjęcia euro.
Badanie Nortstatu ujawniło także pewne obawy dotyczące realizacji inwestycji wśród obywateli państw bałtyckich. 67% respondentów winą za opóźnienia w projekcie obarcza niezdecydowanych polityków. Krytyczna ocena sytuacji dominuje na Litwie (74%), podczas gdy na Łotwie i w Estonii taką opinię podziela odpowiednio 64% i 62% badanych.
Uzyskane wyniki wskazują jednoznacznie, iż społeczności państw bałtyckich dostrzegają wielowymiarowe znaczenie Rail Baltica. Trasa kolejowa ma nie tylko połączyć region z europejską siecią kolejową, ale również wzmocnić jego bezpieczeństwo i pozycję w strukturach europejskich oraz natowskich.
Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2024 r. wśród 1006 respondentów na Łotwie, 1008 respondentów w Estonii i 1007 respondentów na Litwie w wieku od 18 do 75 lat.
Autor: Damian Malesza
Fot. Rail Baltica
Sprawdź również: