Analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, iż ich sprzedaż w internecie w czerwcu 2025 r. była wyższa od tej przed rokiem o 12,7 proc. Na ten wynik składa się 8,3 proc. wzrost liczby zamówień (r./r.) oraz wzrost średniej wartości zamówienia do 204,1 zł (+4,1 proc. r./r.).
W czerwcu 2025 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 150 pkt. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy Base.
Lepszy początek wakacji niż przed rokiem
Z przeanalizowanych i zagregowanych w Base Index danych wynika, iż w czerwcu 2025 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 12,7 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 8,3 proc. Średnia wartość ich koszyka wzrosła o 4,1 proc. (r./r.) i wyniosła 204,1 zł. W relacji do maja 2025 r. czerwcowy odczyt Base Index zanotował spadek o 3,4 proc. Składa się na to spadek liczby zamówień o 5,2 proc., przy jednoczesnym wzroście średniej wartości zamówienia o 1,8 proc.
Sprzedaż cross-border zanotowała znaczy, bo 20,7 proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jej udział w całej sprzedaży e-commerce wyniósł 18,24 proc.
– Po raz kolejny z rzędu z przyjemnością obserwujemy mocne wyniki polskiego e-handlu. Wakacyjny sezon rozpoczął się lepiej niż przed rokiem, szczególnie dla sprzedawców w takich kategoriach, jak “moda”, “supermarket”, oraz “dom i ogród”, które zanotowały największy wzrost. Warto zwrócić uwagę, iż w czerwcu konsumenci nie tylko kupili więcej, ale i powiększyli średnią wartość koszyka. Tradycyjnie cieszy także coraz mocniejsza pozycja handlu cross-border, który staje się kluczowym czynnikiem rozwoju polskiego handlu, a polscy sprzedawcy śmielej wchodzą na zagraniczne platformy – komentuje Aleksandra Rząd, Head of Business Intelligence w Base.
Silna dynamika e-commerce
– Czerwiec potwierdził silną dynamikę polskiego e-commerce – sprzedaż online wzrosła o 12,7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Lekki spadek o 3,4 proc. w porównaniu do maja to normalna korekta po intensywnym okresie przedwiosennym. Aktywność konsumentów pozostaje wysoka, a handel transgraniczny przez cały czas odgrywa stałą rolę w całkowitej sprzedaży – komentuje Gary Topp, Dyrektor Handlowy na Europę, AliExpress.