Trwa Circular Week. Z tej okazji NEPI Rockcastle dzieli się ze swoimi interesariuszami Przewodnikiem Cyrkularnym. To już drugie wydanie publikacji, której głównym założeniem jest pokazanie konkretnych przykładów, jak można żyć w sposób bardziej zrównoważony i świadomy, dokonując wyborów, które promują gospodarkę obiegu zamkniętego. Tegoroczna publikacja powstała we współpracy z najemcami – Grupą CCC, LPP oraz OTCF.
Tydzień Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ), inaczej zwany Circular Week to międzynarodowa seria wydarzeń i inicjatyw poświęconych tematyce gospodarki cyrkularnej i zrównoważonego rozwoju, które mają miejsce w całej Europie. W Polsce w dniach 23-29 października 2023 roku odbywa się szósta edycja wydarzenia. Do promowania GOZ się po raz kolejny włącza NEPI Rockcastle z drugą edycją swojego Przewodnika Cyrkularnego.
– W NEPI Rockcastle podejmujemy inicjatywy, które budują świadomość o cyrkularności oraz wspierają jej rozwój. W tym roku zaprosiliśmy do współpracy naszych najemców, którzy w ramach swoich organizacji wdrażają wiele innowacyjnych i bardzo potrzebnych dziś rozwiązań. W Przewodniku skupiliśmy się na wskazaniu konkretnych rozwiązań dostępnych w naszych centrach, tj. w przestrzeniach wspólnych oraz produktów i usług oferowanych przez naszych najemców. Zależało nam na pokazaniu dobrych praktyk poszczególnych marek w taki sposób, aby zachęcić klientów do bardziej zrównoważonych wyborów zakupowych. Takie podejście zbliża nas bowiem do gospodarki obiegu zamkniętego, bo uwzględnia cały cykl życia produktu, także po jego zużyciu, traktując odpady jako wartościowe surowce – mówi Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability z NEPI Rockcastle.
Współpraca z najemcami
Spółka OTCF, właściciel m.in. marki 4F zachęca do naprawy ubrań, Grupa CCC do zbiórek obuwia, a LPP – zbiórek odzieży. Firmy pracują też nad innowacyjnymi rozwiązaniami z zakresu recyklingu tekstyliów.
Opisy dobrych praktyk w odpowiedzi na Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ zwracają m.in. uwagę na: skład, pochodzenie i miejsce produkcji, proces powstawania, surowce i materiały użyte do produkcji, sposób utylizacji, ecodesign produktów, użyte opakowania lub ich brak, możliwość wielokrotnego użycia, możliwość naprawy, renowacji, możliwość dzielenia się z innymi.
Przewodnik Cyrkularny do pobrania na https://dontbeplastic.com/.
Pierwsza edycja „Przewodnika Cyrkularnego” znalazła się wśród wyróżnionych praktyk środowiskowych w Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, która jest największym polskim przeglądem działań firm w zakresie prowadzenia biznesu w sposób zrównoważony. Publikacja została przedstawiona w obszarze edukacji ekologicznej.
GOZ jest szansą dla polskiej gospodarki i dla świata. Zwiększenie cyrkularności gospodarki zmniejsza kryzys klimatyczny. Jednak obecnie, według organizacji Circle Economy, jedynie niecałe 10% globalnej gospodarki opiera się na zasadach cyrkularnych, a marnotrawionych jest aż 90% odpadów, które mogą być wartościowymi surowcami.
Niska świadomość znaczenia gospodarki cyrkularnej i jej głównych założeń, brak myślenia perspektywicznego wraz z jedynie doraźnym rozwiązywaniem pojawiających się problemów, to główne bariery na drodze do cyrkularnej gospodarki w Polsce i na świecie.
Wskaźnik cyrkularności globalnej gospodarki od kilku lat systematycznie spada. Powodem jest m.in. coraz większe uzależnienie się od wykorzystania surowców pierwotnych – wynika z Circularity Gap Report 2023. Jeszcze w 2018 r. globalny wskaźnik cyrkularności wynosił 9,1%, w 2020 r. spadł do 8,6%, dziś natomiast wskaźnik ten wynosi zaledwie 7,2% [1]. Dlatego, aby podejmować dyskusję na temat gospodarki o obiegu zamkniętym i promować cyrkularne rozwiązania dla świata biznesu, ale także zmieniać nawyki społeczeństwa na bardziej odpowiedziane, mniej konsumpcyjne i bardziej prośrodowiskowe ważne jest zaangażowanie wszystkich interesariuszy.
Strategia zrównoważonego rozwoju NEPI Rockcastle
W ramach strategii zrównoważonego rozwoju NEPI Rockcastle świadomie podchodzi do zarządzania zasobami, inwestuje w rozwiązania, które przyczyniają się do zarządzania budynkami w sposób zrównoważony, realizuje projekty na rzecz społeczności lokalnych. W szerszej perspektywie grupa zakłada m.in. uniezależnienie energetyczne oraz produkcję energii odnawialnej na własne potrzeby czy osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, co w lokalnym wymiarze przekłada się na konkretne działania prośrodowiskowe i edukację konsumentów. W swojej działalności NEPI Rockcastle uwzględnia 10 z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs): 3. Dobre zdrowie i jakość życia, 4. Dobra jakość edukacji, 6. Czysta woda i warunki sanitarne, 7. Czysta i dostępna energia, 8. Wzrost gospodarczy i godna praca, 9. Innowacyjność, przemysł, infrastruktura, 11. Zrównoważonego miasta i społeczności, 12. Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, 13. Działania w dziedzinie klimatu, 15. Życie na lądzie. Oznacza to, iż grupa podejmuje szereg działań i aktywności prośrodowiskowych, dotyczących odpowiedzialnego zarządzania zasobami i odpowiedzialnej konsumpcji, zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych czy umożliwienia rozwoju społecznościom, w których prowadzi działalność. W tym roku klienci wszystkich 14 centrów handlowych w Polsce zostali zaproszeni do udziału w warsztatach upcyklingowych, polegających na szyciu toreb shopperek z banerów reklamowych oraz akcjach edukacyjnych #Śmiecioodpowiedzialni nt. prawidłowej segregacji odpadów i traktowania odpadów jako surowce.
[1] raport Circle Economy “The Circularity Gap Report 2023”. Organizacja po przeanalizowaniu danych z różnych stron świata dotyczących m.in. zużycia zasobów, produkcji odpadów i ich ostatecznego zagospodarowania podała, iż globalna gospodarka jest cyrkularna tylko w 7,2%. Oznacza to, iż ponad 90 % odpadów jest marnotrawionych tworząc potężną cyrkularną lukę (circular gap).