Warszawa, 28.01.2025 (ISBnews) – Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomi 3 lutego br. nabór wniosków w programie wsparcia zakupu samochodów elektrycznych “NaszEauto”, z budżetem 1,6 mld zł, finansowanym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Fundusz spodziewa się, iż w ramach programu dofinansowany zostanie zakup ok. 40 tys. samochodów elektrycznych.
“Program ‘NaszEauto’ został zaprojektowany w celu elektryfikacji transportu osobowego w Polsce i zmniejszenia przewagi cenowej, jaką wciąż mają samochody spalinowe” – powiedział wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta podczas konferencji prasowej.
Bolesta zaapelował jednocześnie do firm leasingowych, żeby pochyliły się nad segmentem osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych, do których kierowany jest program “NaszEauto”.
“To prawdopodobnie ostatni tak duży budżet dopłat do samochodów elektrycznych, cała Europa od tego odchodzi. Będziemy przez cały czas wspierać elektryfikację transportu, ale w sposób bardziej kreatywny” – dodał wiceminister.
Dopłata w programie może wynieść maksymalnie 40 tys. zł, przy czym kwota bazowa wsparcia wynosi 18 750 zł w przypadku zakupu przez osoby fizyczne, dodatkowo 11 250 zł można otrzymać za dochód nie przekraczający 135 tys. zł rocznie, a 10 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego.
W przypadku zakupu przez JDG kwota bazowa wynosi 30 tys. zł, a dodatkowo możną ją zwiększyć o 10 tys. zł za zezłomowanie auta spalinowego.
“Planujemy, iż nabór potrwa do 30 czerwca 2026 roku. Zakładamy, iż w okresie kwalifikowalności programu dofinansowany zostanie zakup ok. 40 tys. samochodów” – dodała prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.
W ramach obowiązującego jeszcze programu “Mój elektryk” nabór dla osób fizycznych oraz dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne zostanie zamknięty z dniem 31 stycznia 2025 r., natomiast nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej, zawieszony z dniem 31 sierpnia 2024 r. ze względu na wyczerpanie środków, został zamknięty 31 grudnia 2024 r.
Wcześniej przedstawiciele branży alarmowali, iż program, który ostatecznie został nazwany “NaszEauto”, a nie “Mój elektryk 2.0”, to krok w tył w porównaniu do rozpędzonego programu “Mój elektryk” i oceniali, iż jeżeli wejdzie on w życie w takim kształcie, z budżetu 1,6 mld zł realne będzie wykorzystanie 20-25%, ze względu na fakt, iż ponad 70% samochodów elektrycznych w Polsce kupowanych jest przez podmioty gospodarcze.
(ISBnews)