UOKiK poinformował, iż Carrefour Polska może nieuczciwie wykorzystywać przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych. Chodzi o pobieranie opłat od kontrahentów za transport towarów z magazynu centralnego do sklepów sieci. Spółce postawiono już zarzuty. Podobne nieuczciwe praktyki sieci handlowych były już przedmiotem zainteresowania UOKiK. Kilka miesięcy temu Urząd takie działania zarzucił sieci Auchan Polska.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontynuuje działania mające na celu zwalczanie nieuczciwych praktyk w relacjach handlowych między dużymi sieciami handlowymi a dostawcami produktów rolno-spożywczych. W ostatnich raportach UOKiK omówiono m.in. zagadnienia dotyczące rabatów oraz opłat okołosprzedażowych. Tym razem zarzuty Urzędu dotyczą opłat za transport towarów z magazynów centralnych do sklepów sieci handlowych. Sprawdźmy, o co konkretnie chodzi.
Za transport z magazynu do sklepu płacą rolnicy
Obu sieciom, w lutym sieci Auchan, teraz Carrefour Polska, UOKiK zarzuca to samo. Mianowicie, iż obciążały one dostawców towarów rolno-spożywczych — w tym rolników — kosztami transportu towarów z magazynów centralnych do poszczególnych marketów.
Oczywiście centralizacja dystrybucji towarów z wykorzystaniem dużych magazynów centralnych, jest kluczowym elementem modelu biznesowego sieci handlowych. Pozwala bowiem na negocjowanie korzystnych warunków handlowych dzięki efektowi skali. To naturalny element strategii biznesowych sieci handlowych. Funkcjonowanie kilkuset sklepów należących do sieci handlowej w oparciu o codzienne przyjęcia towarów od wielu dostawców byłoby niemożliwe lub nieopłacalne. Korzystanie z infrastruktury dystrybucyjnej ma swoje koszty, ale takie wydatki nie powinny być przerzucane na dostawców.
Z dochodzenia UOKiK wobec spółki Carefour wynika jednak, że, jak informuje Urząd, na rynku występują podmioty, które na własny koszt wykonują czynności związane z rozwożeniem towarów z centrów dystrybucyjnych do placówek detalicznych. Może to oznaczać, iż Carrefour Polska przerzuca na dostawców koszty swojej działalności.
Jaka kara za takie nieuczciwe praktyki sieci handlowych?
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, stanowczo podkreśla, iż takie praktyki, które przenoszą koszty własnej działalności sieci na dostawców, są nieuczciwe. W zwązku z tym mogą być obarczone karą choćby 3% rocznego obrotu przedsiębiorcy.
Były też inne zarzuty wobec sieci handlowych
Przy okazji tej sprawy UOKiK przypomina o raportach, które opisywały inne nieuczciwe praktyki sieci handlowych wobec dostawców, w tym rolników. Jeden z nich dotyczył rabatów stosowanych przez sieci handlowe. Urząd wspominał w nim m.in. o:
- wprowadzaniu po dokonanych transakcjach nowych rabatów, których nie było w umowie,
- ustalaniu z rolnikami warunków rabatowania na dany okres już po jego rozpoczęciu, nie wcześniej,
- stosowaniu wobec dostawców jednocześnie wielu rabatów, czyli wielokrotne obniżanie ceny dostarczonego towaru.
UOKiK przypomina rolnikom i innym dostawcom z branży rolno-spożywczej, iż mogą zgłaszać wszelkie zarzuty dotyczące swojej współpracy z sieciami za pośrednictwem formularza na stronie Urzędu.
Źródło: UOKiK