Nocne szlifowanie szyn w stolicy Wielkopolski

1 godzina temu

W nocy z 24 na 25 listopada 2025 r. na poznańskich torowiskach pojawiła się nowoczesna szlifierka szyn Plasser & Theurer ATMO. Sprzęt, który zadebiutował na polskich torach, realizował zadania w centrum miasta – na Świętym Marcinie, moście Teatralnym, ul. Fredry oraz przy placu Wolności. Kolejne prace zaplanowano do końca grudnia. Łącznie poza centrum zabiegowi zostanie poddanych 34 km toru pojedynczego.

Zabiegi szlifowania służą konserwacji torowisk. Pozwalają utrzymać infrastrukturę w optymalnym stanie technicznym tj. usuwać defekty eksploatacyjne: rysy oraz faliste zużycie powierzchni szyny powstające podczas codziennego użytkowania. Takie nierówności, pojawiające się w regularnych odstępach, generują hałas i przyspieszają degradację zarówno torów, jak i pojazdów.

Wyrównana główka szyny przynosi wymierne korzyści. Mieszkańcy przyległych obszarów odczują redukcję poziomu dźwięku emitowanego na styku koła z szyną oraz wskutek wibracji tramwaju. Pasażerowie zyskają wyższy komfort jazdy, natomiast MPK Poznań – przedłużoną żywotność infrastruktury i taboru.

Szlifierka szyn Plasser & Theurer ATMO zadebiutowała na polskich torach

Szlifierka ATMO (ang. Automatic Track Machine Oscillator), zastosowana w Poznaniu, to nowoczesne rozwiązanie wykorzystywane w Europie od 2020 r. Sprzęt ten wyróżnia zdolność do pracy na łukach o bardzo małych promieniach oraz generowanie stosunkowo niskiego poziomu hałasu i wibracji podczas pracy. Dodatkową zaletą jest eliminacja iskier dzięki płukaniu kamienia szlifierskiego wodą. W centrum miasta realizowała prewencyjne szlifowanie szyn, pracując w trybie bezzałogowym – była sterowana zdalnie z pojazdu ciągnącego. Następnego dnia kontynuowała szlifowanie na torze jazdy próbnej w zajezdni Franowo.

Szlifowanie szyn w Poznaniu – harmonogram dalszych prac

W stolicy Wielkopolski przez cały czas realizowane są prace utrzymaniowe. Do końca grudnia inna specjalistyczna maszyna przeprowadzi szlifowanie na następujących trasach (w godzinach nocnych, aby nie zakłócać regularnych kursów):

  • Grunwaldzka – od ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego do ronda Skubiszewskiego
  • Trasa Kórnicka – od węzła Kórnicka do skrzyżowania Podgórna/Al. Marcinkowskiego
  • Zamenhofa – od ronda Rataje do ul. Kruczej
  • Wierzbięcice
  • Królowej Jadwigi – od ronda Rataje do węzła AWF
  • Górny Taras Rataj – od przystanku os. Lecha do węzła Kórnicka
  • Trasa PST – od ul. Roosevelta do pętli Sobieskiego
  • Unii Lubelskiej – od ronda Żegrze do pętli Unii Lubelskiej
  • Trasa Piątkowska – od przystanku Osiedle Winiary do przystanku Uniwersytet Przyrodniczy

Fot. MPK Poznań

Zobacz również:

Poznań: PIM ogłosiły przetarg na projekt przebudowy trasy tramwajowej na Jeżycach
Poznań: Rozpoczyna się budowa trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka
Idź do oryginalnego materiału