Restauracje i kawiarnie to już nie tylko miejsca do jedzenia. Z czasem stają się miejscami niezapomnianych doświadczeń. Aby osiągnąć ten efekt, już na etapie projektu zwraca się uwagę na elementy, które angażują zmysły – od dekoru, po tekstury i oświetlenie. Doświadczenie kulinarne staje się wówczas podróżą wielozmysłową, pozostając na długo w pamięci klientów.
Design wnętrza odgrywa jedną z kluczowych ról w przyciąganiu klientów. Sieci gastronomiczne inwestują w takie projekty, które nie tylko są estetycznie przyjemne, ale również funkcjonalne. Przemyślane rozmieszczenie stolików, odpowiednie oświetlenie oraz wybór kolorów mają wpływ na doświadczenia klientów. Marki rozwijają swoje koncepty, tworząc unikatowy, rozpoznawalny styl, który ma wyróżniać się na tle konkurencji. Projekt sieciowego wnętrza gastronomicznego to odzwierciedlenie zasad i wartości danej marki. Wplecione w projekt wnętrza kolory i elementy brandingowe oddają osobowość marki i jednocześnie są narzędziem komunikacji.
Pandemia w istotny sposób wpłynęła na rynek gastronomii i pozostawiła swój ślad. Wprowadzony dystans społeczny i ówczesne zasady funkcjonowania doprowadziły do powstania rozwiązań, które zostały z nami do dziś.
Koncepty gastronomiczne podążają za trendami
W ostatnim czasie widzimy zapotrzebowanie na restauracje i kawiarnie oferujące komfortową i domową atmosferę. Wydzielone przestrzenie, miękkie siedziska, ciepłe kolory i przytulne oświetlenie przyczyniają się do stworzenia przyjaznego nastroju, który zachęca klientów do odwiedzenia danego miejsca. Trend ten widoczny jest także w gastronomii sieciowej, czego dobrym przykładem mogą być popularne sieci typu fast food, gdzie spotykamy coraz więcej intymnych i cichych przestrzeni. To już nie tylko wspólne stoły, ale także zaciszne zakątki czy modułowe meble. Często spotykamy elementy lekkie, ażurowe. Lokale stają się bardziej ciepłe, wizerunkowe. Użyte materiały mają imitować naturalność lub częściowo są naturalne. Są ciepłe w dotyku, ładne dla oka, siedzi się w nich przyjemnie. Pojawią się strefy dla dzieci.
Przewartościowaniu uległy nie tylko układy siedzisk i przestrzeni. W wielu miejscach pojawiły kioski sprzedażowe, samoobsługowe stoiska kasowe i punkty szybkiego odbioru zamówień bez bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. Ich lokalizacja idealnie wpisuje się w istniejącą już przestrzeń.
Sieci gastronomiczne digitalizują się. To już nie sam efekt pandemii, ale przede wszystkim rezultat szybkiego rozwoju technologii. Coraz częściej stosowane są nowoczesne technologie – systemy zarządzania kolejkami, interaktywne menu, zamówienia przez aplikacje mobilne czy płatności bezgotówkowe. Służą one efektywności operacyjnej i poprawie doświadczeń klientów. To wszystko powoduje zmiany w sposobie obsługi zamówień czy organizacji przestrzeni kasowej.
W strefach biurowych gastronomia przestała się rozwijać i na razie nie widać możliwości jej odbudowy.
Współpraca z doświadczonym podwykonawcą
Właściciele konceptów gastronomicznych wobec swoich podwykonawców mają różnorodne oczekiwania, które często zależą od specyfiki ich działalności. najważniejsze są zdecydowanie elastyczność i jakość, która dotyczy zarówno produktów, jak i wykonania usług (dostawy, wsparcia montażowo-technicznego czy serwisu). Ogromne znaczenie mają także: umiejętność dostosowania się do zmieniających się potrzeb i preferencji właściciela konceptu, odpowiednie dopasowanie oferty, zdolność adaptacji do zmieniających się warunków pracy w obiekcie, szybkie reagowanie na ich zmiany oraz realizacja projektu w bardzo krótkim czasie. To bardzo specyficzna branża, w której doświadczenie odgrywa szczególną rolę. Doskonała organizacja pracy, ogromne tempo i presja czasu podczas instalacji są charakterystyczne właśnie dla branży gastro.
Aby stać się partnerem do współpracy dla sieci gastronomicznej, konieczne jest odpowiednie zaplecze produkcyjne, które poddawane jest szczegółowemu audytowi. W Norco dodatkowo dysponujemy własną prototypownią. To bardzo istotny aspekt współpracy z klientami gastro. Wytworzenie i weryfikacja prototypów (konstrukcyjna, funkcjonalna lub materiałowa) to standard w naszych działaniach. Branża należy do wysoko wymagających w obszarze współpracy produkcyjno-technologicznej czy wymagań prawnych. Regularnie realizowane są audyty, weryfikacje i oceny na różnych etapach realizacji projektu.
Jeśli chodzi o meble, w gastronomii mają one przede wszystkim być wytrzymałe i spełniać funkcję użytkową. Dlatego standardowe materiały używane przez tę branżę to płyty trudnopalne, wilgocioodporne czy odpowiednie lakiery trudnopalne zabezpieczające mniejsze elementy ze stosownymi certyfikatami. Coraz częściej wartość stanowi zastosowanie ekologicznych rozwiązań i materiałów. W designie konceptów gastro pojawiają się materiały z recyclingu, lite naturalne drewno lakierowane bezbarwnie albo okleiny fornirowane.
Realizacja wyspy Makarun
W Norco zwracamy szczególną uwagę na dobrą współpracę oraz otwartość na idee i potrzeby inwestora. Przykładem takiej współpracy była realizacja konceptu Makarun – wyspy z makaronową ofertą szybkiego jedzenia, dostępną w atrakcyjnej dla klienta formule live cooking. Pomimo tego, iż wyspa powstała zaraz przez pandemią, zasady współpracy są aktualne także dzisiaj. Pojawienie się nowego konceptu, który wywodzi się ze street foodu i mieści na 12 mkw., było możliwe dzięki ścisłej współpracy i rzeczywistemu zaangażowaniu wszystkich stron uczestniczących w procesie jego powstawania. Synergia biznesu, projektanta i wykonawcy umożliwiła stworzenie wymagającej technologicznie realizacji, za którą odpowiedzialna była firma Norco.
Makarun poszukiwał partnera wykonawczego, który we adekwatnych warunkach biznesowych potrafi zrealizować jego potrzeby. Dlatego konsultacje z Norco rozpoczęły się już na etapie tworzenia koncepcji przez biuro projektowe i dotyczyły rozwiązań technologicznych i materiałowych. Przełożenie założeń projektowych na język wykonawczy poskutkowało dostosowaniem projektu do wymagań Makarun i optymalizacją warunków kosztowych dla obu stron. Na podstawie opracowanego przez Norco projektu wewnętrznego powstały rysunki wykonawcze, które umożliwiły wdrożenie produkcyjnie nowego konceptu. Cały proces realizacji podlegał ścisłej koordynacji, co pozwoliło na terminowe działania logistyczne i montażowe.
Głównym wyzwaniem, z którym musiał zmierzyć się wykonawca, była niezależność wysypy – zarówno konstrukcyjna (całość nie była w żadnym miejscu na stałe mocowana do istniejącej powierzchni), jak i funkcjonalna (wyspa była pozbawiona konieczności doprowadzania wody w tradycyjny sposób). Dodatkowo nowa odsłona konceptu Makarun oparta była na wysoko specjalistycznych technologiach i materiałach. Wymagała doskonałych umiejętności i odpowiedniego zaplecza produkcyjnego w zakresie zastosowania i wykonania połączeń różnorodnych materiałów i ich struktur, a także precyzyjnego wykonania elementów składowych, z zachowaniem idealnej estetyki. W koncepcie wyspy połączono stal z drewnem, wykorzystano płyty meblowe pokryte tynkiem architektonicznym oraz panele ze stali z charakterystycznymi dla oferty Makarun perforacjami.
Formuła express, w której działał Makarun, kiedy to danie dostępne jest w 3 minuty, wymagała odpowiedniej organizacji pracy oraz odpowiednio zaprojektowanej i wykonanej technologicznie lady podawczej.
Autorzy:
Michał Korzybski, Project Manager, Norco
Krzysztof Maruszewski, Project Manager, Norco
Rafał Maciejczuk, Business Development Manager, Norco