Nowe ceny paliw w grudniu zaskoczą rolników?

9 miesięcy temu

Ceny paliw w grudniu, w kraju, po umocnieniu złotego zbliżają się do poziomu obowiązującego u naszych unijnych sąsiadów. Rynek paliw w drugiej połowie listopada przyniósł delikatną korektę, łagodząc wcześniejsze wzrosty cen. Sprawdzamy, jaka jest cena paliwa na początku grudnia 2023.

Ceny paliw w grudniu, w tym popularnej benzyny 95-oktanowej i diesla spadły o 4–5 groszy na litrze w ciągu tygodnia. Cena LPG obniżyła się o 4 grosze, utrzymując tendencję spadkową drugi tydzień z rzędu. Czyli ile dokładnie aktualnie kosztuje paliwo?

Hurtowe ceny paliw

Według danych e-Petrol, w połowie 48. tygodnia 2023 r. średnie ceny benzyny 95-oktanowej i oleju napędowego na krajowych stacjach wynosiły odpowiednio 6,47 zł/l i 6,64 zł/l.

W cenach hurtowych PKN Orlen na zakończenie 48. tygodnia odnotowujemy spadek średniej ceny netto diesla o 1 grosz na litrze. Także benzyna potaniała — o 2 grosze na litrze. To trzeci tydzień z rzędu, w którym obserwujemy tendencję do obniżek cen. Taka sytuacja pozwoliła zniwelować większość podwyżek benzyny z okresu po wyborach parlamentarnych 2023 oraz część wzrostu cen oleju napędowego.

W wyniku ostatnich zmian od czasu wyborów, ceny benzyny w handlu hurtowym wzrosły jedynie o 6 gr/l. Podczas gdy olej napędowy zarejestrował wzrost o 41 gr/l.

Od początku listopada cena litra benzyny w handlu hurtowym spadła o 45 groszy. Natomiast olej napędowy utrzymuje cenę na poziomie z końca października.

Warto przypomnieć, iż w październiku oba rodzaje paliwa zanotowały wzrost cen o 42–45 gr/l. Podczas gdy we wrześniu, w trakcie kampanii wyborczej, benzyna potaniała o 65 groszy, a olej napędowy o 42 grosze na litrze. Warto zauważyć, iż tak atrakcyjne ceny mogły być osiągane jedynie przez podmioty posiadające wcześniejsze umowy z Orlenem. Pozostałe stacje paliw i dostawcy hurtowi podlegają standardowym zjawiskom rynkowym, co skutkuje dostarczaniem droższego paliwa lub ponoszeniem strat na sprzedaży.

Jakie ceny paliw w grudniu na stacjach?

Na przełomie listopada i grudnia Pb95 kosztowała na stacjach średnio 6,47 zł/l, co oznacza spadek o 4 grosze na litrze. Za Pb98 trzeba było zapłacić średnio 7,03 zł/l (o 3 gr mniej). Olej napędowy kosztował w tym dniu średnio 6,64 zł za litr, czyli o 5 gr mniej. Litr LPG był po 3,03 zł, czyli o 4 gr na litrze mniej.

Tymczasem na początku grudnia, tj. 6.12.2023 średnia cena 95-ki w małopolskim wynosi 6,38 zł/l, a w opolskim 6,53 zł/l. Za ON+ też najmniej płaci się w Małopolsce, a najwięcej na Opolszczyźnie. Odpowiednio jest to 6,60 zł/l i 6,97 zł/l.

Jak podkreślają analitycy rynku paliw, kierowcom sprzyja stosunkowo tania ropa oraz umocnienie złotego w stosunku do dolara i euro. Wczoraj, tj. 5.12. cena baryłki ropy na giełdzie wynosiła 77,04 USD. Od końca listopada potaniała o 5,84 USD.

Wykres Ceny ropy grudzień 2023

fot. kaack-terminhandel

Ceny paliw niższe niż u sąsiadów

Wobec cen paliw w Polsce 27 listopada w Niemczech 95-ka była droższa o 32 eurocenty, a diesel średnio o 21 eurocentów. W Czechach benzyna była w tym dniu droższa o średnio 5 eurocentów, diesel kosztował jedynie o 2 eurocenty średnio więcej. Na Słowacji za Pb 95 zapłacić trzeba było w tym dniu o 8 eurocentów więcej, za olej napędowy 6 eurocentów więcej.

E10 zamiast Pb95

Od 1 stycznia 2024 roku na wszystkich polskich stacjach paliw benzyna o liczbie oktanowej 95 (E5) zostanie zastąpiona benzyną E10. E10 to benzyna o zwiększonym do 10 procent udziale biokomponentów (czyli bioetanolu) — benzyna E5 zawierała ich 5 proc. Jest to efekt unijnych regulacji nakazujących Polsce osiągnięcie do 2030 r. zużycia paliw pochodzących z surowców odnawialnych wykorzystywanych w transporcie na poziomie 14 proc. Polska dołączy tym samym do 18 unijnych krajów, w których już jest benzyna E10.

Jak informuje PKN Orlen, „Benzyna E10 zawiera do 10 proc. bioetanolu drugiej generacji i w przeciwieństwie do biopaliw pierwszej generacji będzie powstawała z pozostałości po produkcji rolniczej, przede wszystkim słomy zbóż. Orlen buduje w tej chwili w zakładzie w Jedliczu pierwszą w Polsce, a drugą w Europie instalację, której roczne zapotrzebowanie na ten produkt szacowane jest na ok. 150 tys. ton”.

Źródło: e-WGT, Business Insider

Idź do oryginalnego materiału