Wczoraj zakończono odbiory pierwszych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2, które nowosądecka firma Newag dostarczyła na zlecenie Województwa Śląskiego. Dzięki unijnemu wsparciu z programu „Fundusze Europejskie dla Śląskiego”, regionalny samorząd zakontraktował 26 nowoczesnych pociągów, które trafią do taboru Kolei Śląskich i uzupełnią pięć składów zamówionych bezpośrednio przez przewoźnika.
Wartość zamówienia realizowanego w ramach projektu „Zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego” to 959,4 mln zł. Aż 652 mln zł tej kwoty pochodzi z funduszy unijnych.
Nowe Impulsy 2 są już znane pasażerom – trzy pojazdy, które Koleje Śląskie zakupiły niezależnie od samorządu, kursują po regionie od lutego tego roku.
Jeszcze sześć składów do końca roku
Do końca 2025 roku flota zasili kolejne sześć pociągów. Dwa z nich – również z zamówienia przewoźnika – pojawią się w grudniu, natomiast cztery kolejne, zamówione przez Województwo Śląskie, zostaną dostarczone w sierpniu i wrześniu. Łącznie, umowy zawarte z firmą Newag przez władze województwa i Koleje Śląskie obejmują aż 31 pociągów, a wraz z usługami serwisowymi ich wartość przekracza 1,5 miliarda złotych.
– Inwestycja w nowy tabor to krok w stronę większego komfortu podróży. Coraz więcej osób wybiera kolej jako alternatywę dla samochodu, a najważniejsze znaczenie mają jakość taboru, częstotliwość kursów i dostępność połączeń – powiedział podczas konferencji prasowej na dworcu w Gliwicach wicemarszałek województwa, Grzegorz Boski.
Nowe pociągi Impuls 2 to czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne o maksymalnej prędkości 160 km/h. Model 31WEbc oferuje łącznie 400 miejsc dla pasażerów, w tym 192 siedzące. Składy wyposażono w strefy rodzinne, przestrzenie na 10 rowerów oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, takie jak pętle indukcyjne. System informacji pasażerskiej dostępny jest w trzech językach, a energooszczędne oświetlenie LED zwiększa efektywność energetyczną.
Tabor Kolei Śląskich rośnie o połowę
Dzięki nowym zakupom tabor Kolei Śląskich powiększy się aż o 50%. – Nowoczesne pociągi to większa elastyczność przy planowaniu połączeń i możliwość wycofywania starszych jednostek. Przekłada się to bezpośrednio na komfort podróży, co doceniają nasi pasażerowie – zaznaczył Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.