Rolnictwo przyszłości zjeżdża właśnie z taśmy produkcyjnej – i to w wielkim stylu. AGCO zapowiedziało premierę czterech nowych modeli Fendt 1000 Vario Gen4 (1040, 1044, 1048 i 1052) o mocy od 400 do 520 KM. Nowością będzie też to, iż będą to auto-Fendty.
To maszyny, które nie tylko imponują gabarytami, ale też… myślą. Tą techniczną też, ale… po raz pierwszy Fendt wyjeżdża z fabryki z wbudowaną autonomią – czyli będzie myśleć. I to sam.
Autonomia nie na doczepkę, a na stałe
Do tej pory, jeżeli ktoś chciał zrobić z ciągnika maszynę „prawie bez kierowcy”, musiał kombinować z doposażeniem. Teraz AGCO idzie krok dalej – autonomia OutRun od PTx Trimble (czyli wspólnego dziecka AGCO i Trimble) trafia do ciągnika już na etapie produkcji. To nie gadżet, ale kierunek, który niedługo stanie się standardem.
Jak to działa w polu?
Na początek: OutRun w Fendtach Gen4 potrafi wspierać transport zboża. Traktor sam ustawia się w linii z kombajnem podczas rozładunku – operator w kombajnie nie musi już machać ręką ani wołać przez radio. Od 2026 roku system ma być rozszerzony o autonomiczną uprawę roli – i to zarówno w wersji fabrycznej, jak i w modernizowanej.
Czyli jeżeli ktoś kupi sobie Fendta serii 1000 Vario Gen4 w 2026 roku, to będzie mógł posłać go samodzielnie na pole, a sam zająć się czymś innym. Brzmi jak science fiction? A jednak – to plan na najbliższe lata. I plan na rolnictwo.

Rozwiązanie na brak rąk do pracy, czy konieczność?
AGCO nie kryje, iż to odpowiedź na coraz większy problem rolników: brak pracowników. Autonomiczny traktor nie narzeka, nie potrzebuje przerwy na kawę i zawsze trzyma termin. Operator, zamiast męczyć się godzinami za kierownicą, może nadzorować kilka maszyn naraz – mniej zmęczenia, więcej wydajności.
Komfort – kierowca jeżeli chce, będzie mile widziany
Choć Fendt 1000 Gen4 może pracować sam, kabina wciąż wygląda tak, iż niejeden kierowca nie będzie chciał z niej wychodzić. Nowe terminale umożliwiają włączanie i kontrolę systemu OutRun.
Reszta to już luksus na kołach: ergonomiczne podnóżki, odsysanie pyłu, opcjonalny fotel z masażem. No i to oświetlenie LED UltraVision 360°, które według AGCO potrafi rozświetlić całe boisko piłkarskie Bayernu Monachium.

Fendt – więcej mocy na życzenie
Autonomia to nie wszystko. Nowa seria Fendt 1000 Gen4 korzysta z systemu DynamicPerformance, który automatycznie dokłada do 30 KM, gdy narzędzie potrzebuje większej mocy.
Do tego dochodzi bezstopniowa przekładnia VarioDrive CVT, napęd na wszystkie koła do 24 km/h i Fendt VarioGrip, czyli system regulacji ciśnienia w oponach, za pomocą którego traktor nie ugniata gleby bardziej, niż to konieczne.
Nowy Fendt 1000 – Kiedy i za ile?
Nowe Fendty 1000 Vario z rozbudowana autonomią można będzie zamawiać od końcówki 2025 roku, a pierwsze dostawy przewidziano na 2026. Ceny?
To oczywiście jeszcze tajemnica – ale jedno jest pewne: kto zainwestuje, ten kupi nie tylko ciągnik, ale i kawałek przyszłości rolnictwa.