Ochnik i Merce.com pokazują, jak logistyka wpływa na konwersję online

8 miesięcy temu

Na rozwój eCommerce wpływa wiele czynników. Jednym z kluczowych elementów skutecznej strategii omnichannel jest efektywne zarządzanie procesem dostaw. Rozwiązaniem, które zdobywa popularność wśród retailerów, jest ship from store – wysyłka towaru bezpośrednio z placówek stacjonarnych.

Okazuje się, iż poprawnie zaprojektowana i rozszerzona o kilka elementów może wpływać także na wyniki konwersji w eCommerce. Ship from store to podejście, które pozwala na realizację zamówień online, wykorzystując zapasy znajdujące się w lokalnych salonach. Korzyści tej strategii można podzielić na dwie grupy.

Korzyści dla konsumentów:

  • Szybsza dostawa i odbiór: klienci mogą cieszyć się krótszym czasem dostawy, ponieważ produkty są wysyłane prosto z lokalnych sklepów. Szybki odbiór osobisty również staje się bardziej dostępny.
  • Większa dostępność produktów: dzięki ship from store klienci mają większą szansę na znalezienie produktów, które mogą być niedostępne w magazynie centralnym, ale są dostępne w lokalnym sklepie.
  • Lepsze doświadczenie zakupowe: szybka dostawa i dostępność produktów przyczyniają się do pozytywnego doświadczenia zakupowego, co z kolei wpływa na lojalność klienta.

Korzyści dla retailu:

  • Lepsze doświadczenie klienta: ship from store pozwala na szybszą realizację zamówień. Przekłada się to na zwiększenie satysfakcji klienta i budowanie lojalności.
  • Optymalizacja zapasów: działania tej strategii umożliwiają skuteczne zarządzanie zapasami. Produkty dostępne w salonach stacjonarnych mogą być natychmiast dostępne dla klientów online, co minimalizuje ryzyko utraty sprzedaży i małej rotacji towaru.
  • Elastyczność i efektywność: możliwość korzystania z różnych punktów dystrybucyjnych sprawia, iż detaliści są bardziej elastyczni w zarządzaniu zamówieniami, zwłaszcza w okresach wzmożonego popytu, takich jak okresy przedświąteczne czy promocje.

Doświadczenie Ochnik i Merce.com

Ochnik posiada 120 salonów zlokalizowanych w całej Polsce. Potencjał dynamicznie rozwijającej się sieci sprzedaży stacjonarnej postanowiono wykorzystać do zwiększenia współczynnika konwersji w online. Jak do tego doszło z tak nieoczywistego związku przyczynowo-skutkowego?

Standardowo eCommerce bazuje na magazynie centralnym przypisanym do obsługi zamówień online. Klienci, przeglądając ofertę, mają więc informacje o dostępności bazującej na jednej lokalizacji. Jednak w przypadku końcówek kolekcji lub ostatnich produktów choćby dobrze zaopatrzone magazyny centralne mogą mieć braki. Wówczas informacja o niedostępności produktu jest przyczyną porzucenia koszyka. Sytuacja, w której dany produkt jest dostępny, ale poza magazynem e-sklepu, jest utraconą szansą sprzedaży dla firmy.

Rozwiązaniem jest udostępnienie dla eCommerce stanów magazynowych ze wszystkich salonów stacjonarnych. Wtedy szansa, iż pojedynczy produkt poszukiwany przez klienta jest dostępny w jednej ze 120 lokalizacji, jest dużo większa.

– Po udostępnieniu produktów z salonów oferta naszego eCommerce znacznie się rozszerzyła. Klienci uzyskali dostęp m.in. do końcówek kolekcji oraz do ostatnich sztuk konkretnego modelu. Zakładaliśmy, iż udostępnienie stanów salonów pozytywnie wpłynie na sprzedaż i nie pomyliliśmy się. Aktualnie stale monitorujemy, rozwijamy oraz optymalizujemy przyjęte rozwiązania – komentuje Dawid Szrek, Manager ds. e-commerce & projektów IT.

Salony stacjonarne jako huby logistyczne

Ship from store to również możliwość wykorzystania salonów stacjonarnych jako punktów dystrybucyjnych. Zamówienia można wówczas rozpatrywać pod kątem optymalnego wykorzystania stanów magazynowych z kilku lokalizacji. Przykładowo, o ile zamówienie składa się z trzech produktów, z których dwa są dostępne w magazynie centralnym, a trzeci jest dostępny w kilku lokalizacjach, można dwa pierwsze produkty wysłać z magazynu eCommerce, a brakujący produkt może być wysłany na przykład z:

  • najbliższego salonu stacjonarnego, tak by produkt jak najszybciej trafił do klienta,
  • salonu stacjonarnego, który posiada największy stan magazynowy danego produktu,
    aby optymalnie zarządzać stanami magazynowymi w całej sieci,
  • salonu stacjonarnego, który zrealizował najmniej wysyłek online danego dnia, aby
    równomiernie rozłożyć pracę zespołów.

Ship from store to nie tylko krok w kierunku optymalizacji procesów biznesowych, ale także strategiczne podejście do spełniania rosnących oczekiwań klientów. Przygotowanie i wdrożenie nowych rozwiązań pozwala na wyeliminowanie niedostępności produktów online poprzez udostępnienie stanów magazynowych oraz na przyspieszenie potencjalnej wysyłki. Działania te pozytywnie wpłynęły na wskaźniki sprzedaży i pozwoliły zwiększyć konwersje na https://Ochnik.com/.

Idź do oryginalnego materiału