Wybór prezentów świątecznych dla bliskich to dla wielu jedno z ważniejszych i bardziej angażujących zadań w okresie Bożego Narodzenia. Z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta” wynika, iż 36 proc. Polaków pyta swoich bliskich wprost o to, co chcą dostać pod choinkę. Ankietowani poszukują odpowiednich podarunków nie tylko w tradycyjnych sklepach, ale także w sieci. W e-koszykach najczęściej lądują kosmetyki i perfumy (46 proc.), książki (33 proc.) i zabawki (32 proc.).
Najwięcej Polaków (po 36 proc.) przyznaje, iż pyta swoich bliskich wprost, co chcieliby dostać jako prezent. Tyle samo przy wyborze kieruje się praktycznością. Są także zwolennicy przemyślanych upominków – 26 proc. skrupulatnie planuje zakup z wyprzedzeniem i stopniowo je kompletuje, a przeszło co ósmy (13 proc.) przez cały rok zbiera inspiracje i pomysły i zapisuje je podczas rozmów z bliskimi. Przeciwne podejście ma 23 proc. ankietowanych, którzy decydują się na rodzaj prezentu spontanicznie, często tuż przed świętami. Kolejne 4 proc. deklaruje, iż w ogóle ich nie kupuje z tej okazji.
– Wyniki naszego badania wskazują, iż to najmłodsi respondenci, w wieku od 18-29 lat, najchętniej pytają bliskich wprost o ich oczekiwania (47 proc.), podczas gdy trzydziestolatkowie wiodą prym w kwestii planowania zakupów z wyprzedzeniem (39 proc.) i zbieraniu inspiracji przez cały rok (18 proc.). Czterdziestolatkowie częściej niż inni podejmują prezentowe decyzje spontanicznie (29 proc.), zaś osoby w wieku 50-59 lat najczęściej ze wszystkich grup wybierają upominki praktyczne (46 proc.). Seniorzy z kolei najliczniej ze wszystkich przedziałów wiekowych całkowicie rezygnują z ich kupowania (7 proc.). Te różnice świadczą o tym, iż sposób przygotowania do świąt i zakupu prezentów ewoluuje wraz z doświadczeniem i codziennym stylem życia – mówi Patryk Perliński, Dyrektor Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi w Santander Consumer Banku.
Co trafia do świątecznych e-koszyków?
Zakup świątecznych prezentów częściowo przeniósł się do sklepów e-commerce. Polacy, aby sprawić euforia swoim bliskim, sięgają w sieci po produkty z najróżniejszych kategorii. Najpopularniejszą wśród badanych, są kosmetyki i perfumy – ich zakup w sklepach e-commerce preferuje 46 proc. badanych. To jednocześnie kategoria, którą najliczniej wskazują pięćdziesięciolatkowie (58 proc.) oraz mieszkańcy małych miast, do 50 tys. mieszkańców – 55 proc. Tuż za produktami drogeryjnymi znalazły się książki (33 proc.) oraz zabawki (32 proc.).
Co czwarty ankietowany (25 proc.) sięga z kolei po odzież i obuwie, a co piąty wybiera elektronikę, artykuły związane z hobby (po 20 proc.) lub biżuterię (19 proc.). Zainteresowanie zakupem voucherów i usług cyfrowych (np. biletów, ebooków, kursów) dotyczy 14 proc. i jest najwyższe wśród młodych dorosłych (18-29 lat) – 21 proc. kilka mniejszą popularnością cieszą się produkty z kategorii żywność i słodycze. W ramach prezentu, kupuje je w sieci 13 proc. ankietowanych. Najrzadsze wybory to: sprzęt AGD (9 proc.), elementy wyposażenia wnętrz (8 proc.) oraz leki i suplementy (5 proc.).
Świąteczne dekoracje po polsku
Nie tylko prezenty, ale także odpowiedni wystrój wnętrz odgrywa istotną rolę w świątecznych przygotowaniach i tworzeniu wyjątkowej atmosfery. Większość Polaków do zakupu świątecznych dekoracji podchodzi z umiarem i rozsądkiem. Aż 59 proc. deklaruje, iż kupuje ozdoby okazjonalnie, najczęściej wtedy, gdy coś im się szczególnie spodoba lub posiadane elementy wystroju ulegną zniszczeniu. Jedna czwarta respondentów (24 proc.) pozostaje wierna sprawdzonym rozwiązaniom i przyznaje, iż korzysta z tego samego zestawu dekoracji od lat. Nowe świąteczne dodatki co roku kupuje jedynie 6 proc. ankietowanych, natomiast 4 proc. preferuje ich własnoręczne tworzenie świątecznych, często w gronie rodziny. Tyle samo osób (4 proc.) wskazało, iż nie obchodzi świąt lub w ogóle nie dekoruje domu z okazji Bożego Narodzenia.
– W święta podtrzymujemy tradycję wręczania sobie upominków. Ich zakup, w kontekście piętrzących się wydatków, może dodatkowo obciążać domowe finanse. Niezależnie od strategii ich kompletowania, istotne jest dla nas, aby obdarowani byli z nich zadowoleni. Idealne dopasowanie prezentu do preferencji naszych bliskich może jednak skutecznie ograniczyć budżet. W takiej sytuacji warto rozważyć rozłożenie płatności na raty. Dzięki ofercie Santander Consumer Banku, w tysiącach sklepów internetowych i stacjonarnych, Polacy mogą podzielić płatności na wygodne, mniejsze kwoty, a ich spłacanie zacząć dopiero po świętach, gdy wydatków będzie mniej. To praktyczne rozwiązanie, które pozwoli skupić się na euforii ze wspólnego celebrowania, zamiast myśleć o stanie konta – podsumowuje Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.
***
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 27 września – 6 października 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1005.

1 godzina temu


![[WYWIAD] Aleksander Kowalski, Redkom Development: rok 2026 będzie dla nas rekordowy](https://retailnet.pl/wp-content/uploads/2025/12/Kowalski-3-1.jpg)




