Opiekunowie zwierząt domowych stanowią 56% światowej populacji – globalne badanie Mars Global Pet Parent Study

1 tydzień temu

Nie ma wątpliwości, iż zwierzęta domowe zajmują ważne miejsce w naszych domach i sercach. Aż 37% opiekunów deklaruje, iż ich czworonożny przyjaciel jest dla nich najważniejszy w życiu – wynika z największego globalnego badania dotyczącego opiekunów zwierząt domowych ,,Mars Global Pet Parent Study’’ zrealizowanego przez firmę Mars Incorporated. Badanie wykazało, iż ponad połowa (56%) ludzi posiada kota lub psa, a 47% z nich podjęło się opieki nad czworonogiem po raz pierwszy. Sygnalizuje to nową erę opiekunów zwierząt domowych, gdzie więzi emocjonalne pomiędzy człowiekiem a jego pupilem są silniejsze niż kiedykolwiek.

Coraz więcej z nas podejmuje się opieki nad czworonogami. Zmianie ulega jednak nie tylko liczba psów i kotów w gospodarstwach domowych, ale także nasze podejście do opieki nad nimi i rola, jaką pełnią w życiu ludzi. Aby zrozumieć te zachodzące zmiany, firma Mars Incorporated przeprowadziła globalne badanie ,,Mars Global Pet Parent Study”. Wzięło w nim udział ponad 20 000 opiekunów psów i kotów z ponad 20 państw (w tym z Polski), co czyni je największym na świecie badaniem na ten temat. Wyniki pokazują ogromny wpływ, jaki nasi pupile wywierają na nasze życie, szczegółowo analizując zmieniające się potrzeby opiekunów zwierząt domowych, w tym różnice pokoleniowe w podejściu do roli opiekuna psa lub kota. Wskazują też na bolączki, z jakimi w tej chwili zmagają się opiekunowie czworonogów w różnych zakątkach świata każdego dnia.

Świat kręci się wokół czworonogów

Raport jasno wskazuje centralną pozycję zwierząt domowych w życiu ich opiekunów oraz zwiększającą się liczbę gospodarstw domowych, w których znajdują się czworonożni przyjaciele. Ponad połowa respondentów (56%) deklaruje bycie opiekunem zwierząt domowych. Posiadanie kota jest w tej chwili bardziej powszechne niż posiadanie psa, przy czym w grupie opiekunów kotów jest więcej mężczyzn (52% mężczyzn i 48% kobiet). Jesteśmy wyraźnie oddani swoim pupilom. Już ponad jedna trzecia opiekunów (37%) uważa swojego czworonoga za najważniejszego towarzysza ich życia. Tendencja ta wyraźnie się zwiększa, gdy weźmie się pod uwagę wyłącznie przedstawicieli Generacji Z (45%) oraz Milenialsów (40%). Takie zjawisko zwiastuje nową erę opiekunów zwierząt domowych, opartą na łączącej człowieka z jego psem lub kotem więzi emocjonalnej o niespotykanej dotąd sile.

Dlaczego tak bardzo cenimy nasze zwierzęta?

Odpowiedź na pytanie, dlaczego nasze zwierzęta odgrywają tak szczególną rolę w naszym życiu, różni się w zależności od tego, czy mamy psa czy kota. Spośród osób posiadających psa, którzy wzięli udział w badaniu, 50% stwierdziło, iż najbardziej docenia bezwarunkową miłość swojego czworonożnego towarzysza, a 49% wskazało na poczucie, iż rodzina jest dzięki niemu kompletna. Opiekunowie kotów doceniają rozrywkę (48%) i łagodzenie stresu (44%), które zapewniają im koci przyjaciele. Badanie wskazuje również trudności, z którymi mierzą się opiekunowie zwierząt domowych: prawie jedna trzecia z nich (32%) czuje się winna, gdy musi zostawić psa lub kota samotnie w domu, a zaledwie 42% z nich uważa, iż mieszka w okolicy, która jest przyjazna dla zwierząt. Z kolei 26% opiekunów deklaruje, iż podróżowanie ze swoim pupilem jest dla nich wymagające.

Psy i koty, z którymi dzielimy życie, obdarowują nas bezgraniczną miłością i oddaniem, czyniąc nasz świat lepszym. Są nie tylko przyjaciółmi, ale także, jak potwierdzają badania naukowe, mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Jako odpowiedzialni opiekunowie naszych pupili chcemy zapewnić im szczęśliwe i zdrowe życie. W ten sposób odwdzięczając się im za dobro, jakie wnoszą w nasze życie. Badanie ,,Mars Global Pet Parent Study” pokazało, iż przy ponad miliardzie zwierząt domowych[1] stajemy się światem, w którym nasze zwierzęta są dla nas niezwykle istotne. Ponad jedna trzecia (37%) opiekunów uważa swoich czworonożnych przyjaciół za najważniejszy aspekt ich życia, a wśród młodego pokolenia te dane są jeszcze wyższe. Sygnalizuje to nową erę priorytetowego traktowania potrzeb zwierząt domowych i ich opiekunów, dla których więzi emocjonalne z pupilem są silniejsze niż kiedykolwiek wcześniej – mówi Marzena Ignaczak, External Affairs w Mars Polska.

Pokochany od szczenięcia

Zdecydowana większość czworonogów (84%) trafia do swoich opiekunów przed ukończeniem 12 miesiąca życia. Badanie wykazało, iż pokolenie Z i Milenialsi statystycznie posiadają młodsze zwierzęta. W tych grupach wiekowych, 70% badanych posiadało szczeniaki, a 72% kocięta. Tymczasem osoby powyżej 60 roku życia częściej dzieliły się sercem i domem ze zwierzętami w wieku powyżej 7 lat.

Co i kto wpływa na decyzje opiekunów czworonogów?

Rodzina (26%) przez cały czas ma największy wpływ na decyzję o posiadaniu zwierzęcia domowego, następnie przyjaciele (21%), media społecznościowe (13%), informacje znalezione w internecie (13%) i lekarze weterynarii (11%). Badanie wykazało , iż lekarze weterynarii mają istotny wpływ na decyzje dotyczące opieki zdrowotnej (40%) i wyboru karmy dla zwierząt (29%), podczas gdy media społecznościowe mają silny wpływ na opiekunów szczeniąt (16%) i kociąt (19%).

Odpowiedzialność w ślad za trendem

Biorąc pod uwagę fakt, iż liczba opiekunów psów i kotów rośnie, pojawia się też więcej okazji niż kiedykolwiek, aby zapewnić kochający dom zwierzętom bezdomnym. Pamiętając o niezaprzeczalnej radości, jaką zwierzęta mogą dostarczyć, i o tym, iż tylko 11% opiekunów kotów i psów z objętych badaniem państw zdecydowało się na ich adopcję ze schroniska, Mars podkreśla wagę ambitnego celu firmy, która chce wyeliminować problem bezdomności zwierząt, poprzez zachęcanie do odpowiedzialnej adopcji na całym świecie.

Szacuje się, iż na całym świecie jest około 362 milionów, a w Polsce ok. 950 tysięcy bezdomnych psów i kotów[2]. Dlatego jednym z naszych globalnych priorytetów jest bezustanne poszukiwanie sposobów na eliminację barier powstrzymujących adopcję zwierząt domowych. Jedną z metod jest towarzyszenie opiekunom już na samym początku ich drogi, aby mogli znaleźć dla siebie odpowiedniego czworonożnego przyjaciela, który wniesie do ich codziennego życia euforia i miłość. Podejmujemy wiele inicjatyw na całym świecie, mających na celu tworzenie lepszego świata dla zwierząt, tak aby każde z nich było zdrowe i miało kochający dom. Nie zapominamy jednocześnie o tych, które są w potrzebie i od ponad 30 lat wspieramy w Polsce schroniska i fundacje pomagające zwierzętom bezdomnym i porzuconym, przekazując im ponad 300 ton jedzenia rocznie. Wraz z Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami w Polsce prowadzimy również kampanię edukacyjną dla dzieci i młodzieży, w ramach której dzielimy się wiedzą na temat odpowiedzialnej opieki i adopcji – dodaje Marzena Ignaczak z Mars Polska.

Raport z badania Mars Global Pet Parent Study znajduje się na stronie: https://www.mars.com/sites/g/files/dfsbuz106/files/2024-10/Mars%20Global%20Pet%20Parent%20Study%20-%20FINAL.pdf

***

O badaniu:

  • Badanie zostało przeprowadzone przez Mars Incorporated z udziałem Ipsos.
  • Internetowe badanie ankietowe obejmujące 20 rynków i ponad 20 000 właścicieli psów/kotów i osób, które nie są właścicielami psów/kotów (przy minimalnej liczbie 500 opiekunów kotów i 500 opiekunów psów na każdym rynku)
  • Objęte badaniem rynki obejmują: Kanadę, USA, Meksyk, Brazylię, Afrykę Południową, Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię, Turcję, Polskę, Indie, Tajlandię, Indonezję, Filipiny, Chiny, Japonię, Australię i Nową Zelandię.
  • Opiekunowie kotów i psów definiowani są jako osoby (w wieku 18-65 lat), które są odpowiedzialne za podejmowanie decyzji lub opiekę nad psem/kotem (w tym karmienie, opiekę zdrowotną i ogólny dobrostan). Dotyczy to również zobowiązania do zaspakajania potrzeb zwierząt domowych przez całe życie. Kot/pies musiał być zwierzęciem domowym lub udomowionym i przebywać w otoczeniu domowym głównie w celach niekomercyjnych.
  • Próba badania online obejmuje w części tereny wiejskie, ale prawdopodobna jest nadreprezentacja ludności obszarów miejskich:
    • Łączna liczba uczestników badania: n=57 756
    • Łączna liczba respondentów wypowiadających się na temat swojego kota/psa: n=21 106
    • Łączna liczba opiekunów psów: n=10 551
    • Łączna liczba opiekunów kotów: n= 10 555
    • Łączna liczba osób, które nie są opiekunami psów: n=34 890
    • Łączna liczba osób, które nie są opiekunami kotów: n= 37,687
  • Zastosowano kwotowy dobór próby dostosowany do każdego z rynków, aby zapewnić, iż profil wiekowy, płciowy i regionalny opiekunów kotów i psów zostanie odzwierciedlony w krajowych proporcjach profilu demograficznego na określonym rynku.
  • Pokolenie Z: 18-27 lat; Milenialsi: 28-43 lata; Pokolenie X: 44-59 lat; pokolenie Baby Boomers: 60+ lat.
  • Dane na poziomie globalnym odzwierciedlają średni wynik ze wszystkich krajów, w których przeprowadzono badanie. Nie zastosowano wyników ważonych, aby odzwierciedlić liczebność populacji każdego kraju.
  • Badanie terenowe przeprowadzono w okresie od 1 marca do 4 kwietnia 2024 r.

[1] Dane statystyczne dot. miliarda zwierząt domowych – źródło: Euromonitor 2024

[2] 1 in 3 pets are homeless according to new global report, Sierpień 2024

Idź do oryginalnego materiału