Perspektywy i strategie rozwoju transportu szynowego tematem NOVKOL’24

3 godzin temu

Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji (SITK) RP Oddział w Krakowie, przy udziale Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, PKP PLK S.A. oraz Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa jest organizatorem XXIII Konferencji Naukowo-Technicznej NOVKOL’24, która odbędzie się w Zakopanem w dniach 4-6 grudnia br. w resorcie Nosalowy Dwór. Tegoroczna edycja wydarzenia, wpisując się w ogólną koncepcję i misję Konferencji, poświęcona będzie nowoczesnym technologiom w projektowaniu, budowie, diagnostyce, utrzymaniu, a także eksploatacji zarówno infrastruktury, jak i taboru szynowego, służącego do transportu osób i rzeczy.

Zakopiańskie spotkanie na szczycie – NOVKOL’24

NOVKOL będący spotkaniem liderów branży kolejowej, łącząc naukę ze środowiskiem biznesowym i politycznym (zarówno szczebla krajowego, jak i regionalnego). Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym m.in. Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka, Wojewodę Małopolskiego Krzysztofa Klęczara, Marszałka Województwa Małopolskiego Łukasza Smuszkę, a także Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Górę. Imponująco przedstawia się również Komitet Naukowy Konferencji, w skład którego wchodzą naukowcy nie tylko Politechniki Krakowskiej – współorganizującej Konferencję, ale także Politechniki Wrocławskiej i Warszawskiej, Uniwersytetu Szczecińskiego, Radomskiego, Zielonogórskiego, Akademii Górniczo-Hutniczej im. S. Staszica w Krakowie, Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej oraz Instytutu Kolejnictwa. Starannie dobrane grono prelegentów i moderatorów gwarantuje niewątpliwie wysoki poziom merytoryczny sesji, czy paneli dyskusyjnych, które będą prowadzone w trakcie NOVKOL’24.

Przyszłość branży kolejowej – perspektywa do roku 2050

Zapowiedziane przez Organizatorów tematy Konferencji dotyczą istotnych dla transportu szynowego zagadnień, związanych zarówno z bieżącymi problemami i wyzwaniami (jak utrzymująca się sytuacja konfliktu na wschodzie Europy), jak i perspektywami rozwoju inwestycji kolejowych do roku 2030, a choćby do roku 2050. Punktem wyjścia debat ma być analiza efektów (w tym korzyści), płynących z realizacji inwestycji (gł. finansowanych przez UE). Wyciągnięte z tego podsumowania wnioski, stać się mają źródłem rekomendacji, co do dalszych planów, czy też możliwości inwestycyjnych i adekwatnych kierunków rozwoju. Temu też ma służyć analiza aktualnego stanu kluczowej inwestycji CPK.

„Zielony ład” kontekstem przemian – kolej XXI wieku

Niewątpliwie istotnym tematem są zagadnienia związane z zapowiadanymi przemianami, dążącymi do dekarbonizacji transportu zbiorowego (docelowo jego „zeroemisyjność”), w tym transportu szynowego. Wymagania UE są tu precyzyjne. Określenie kierunku, w którym ma zmierzać transformacja energetyczna i ochrona środowiska (rozumianego dość szeroko – np. kwestie hałasu) jest tu kluczowa. Kolej XXI wieku ma być koleją opartą na odnawialnych źródłach energii – technologii wodorowej, jądrowej, farmach fotowoltaicznych czy wiatrowych. Tego typu inwestycje są kosztowne i nie mogą być podejmowane bez szczegółowej analizy potencjalnych strategii. A ta możliwa jest także dzięki pracom badawczo-rozwojowym, prowadzącym do wdrażania innowacyjnych rozwiązań np. technologicznych, wypracowanych przez naukowców.

Cyberbezpieczeństwo

Kierunki rozwoju wszystkich bez mała dziedzin działalności człowieka zmierzają do ich cyfryzacji i dygitalizacji. Powstające, specjalnie dla transportu szynowego opracowane cyfrowe programy, wspierają chociażby planowanie, dyspozycje przewozów, czy zarządzanie taborem. Wykorzystanie tzw. sztucznej inteligencji to szansa na rozwój, ale i potencjalne zagrożenia. I to jedno z wyzwań, przed którym stoi także sektor kolejowy.

Nad tymi tematami między innymi pochylą się w Zakopanem uczestnicy XXIII Konferencji Naukowo-Technicznej NOVKOL’24.

Sprawdź również:

Podsumowanie konferencji NOVKOL 2023

AF

Idź do oryginalnego materiału