PKP Intercity konsekwentnie rozbudowuje swoją flotę nowoczesnych lokomotyw. W marcu 2025 roku przewoźnik odebrał kolejne pięć egzemplarzy lokomotyw Griffin EU160, zwiększając ich liczbę do 66 sztuk. Pojazdy te są produkowane przez polską fabrykę Newag z Nowego Sącza.

Griffiny EU160 służą w PKP Intercity już od pięciu lat. Ich głównym zadaniem jest zastępowanie starszych lokomotyw, które nie osiągały prędkości 160 km/h, w tym wyeksploatowanych jednostek serii EP09. Nowe maszyny są bardziej niezawodne, co ma przełożyć się na zwiększenie punktualności pociągów dalekobieżnych.
Do tej pory lokomotywy Griffin były eksploatowane przez lokomotywownie w Warszawie i Gdyni. Teraz dwie kolejne sztuki trafiły do Krakowa i będą kursować na trasie Kraków – Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań, obsługując pociąg IC Malczewski.
Plany taborowe PKP Intercity na 2025 rok
W 2025 roku PKP Intercity planuje nie tylko odbiór kolejnych lokomotyw, ale także dostawę 119 nowych wagonów, w tym 95 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Będą one dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz rowerzystów, zwiększając komfort podróży.
Dodatkowe zamówienia w fabryce Newag
Newag, oprócz dostaw lokomotyw EU160, realizuje dla PKP Intercity także dwa inne duże kontrakty. 63 lokomotywy wielosystemowe o prędkości 200 km/h, z opcją na zamówienie dodatkowych 32 pojazdów, ponadto w fabryce w Nowym Sączu będzie też wyprodukowanych 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych.
Łączna wartość podpisanych umów wynosi 7,7 mld zł brutto.
Inwestycje w nowoczesny tabor
PKP Intercity realizuje również kontrakty z innymi polskimi producentami. Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu dostarczy 300 nowych wagonów, z możliwością zamówienia dodatkowych 150 sztuk, a także 50 zmodernizowanych wagonów. PKP Intercity Remtrak prowadzi modernizację 150 wagonów, które wrócą na tory w odświeżonej wersji.
W 2024 roku przewoźnik podpisał umowy o łącznej wartości 11,8 mld zł, a wszystkie inwestycje w nowy tabor przekroczyły 16,5 mld zł.
Unijne dofinansowanie dla PKP Intercity
Zakup 46 lokomotyw EU160 jest współfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W październiku 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na dofinansowanie w wysokości 2,162 mld zł. Całkowita wartość wydatków kwalifikujących się do wsparcia wynosi 2,297 mld zł, co oznacza, iż środki unijne pokrywają ponad 94 procent kosztów.
Dzięki tym funduszom realizowanych jest siedem projektów obejmujących zakup 56 nowoczesnych lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów. Trzy z nich zostały już zakończone, a pozostałe mają zostać zrealizowane do połowy 2026 roku.