PKP PLK: Prawie 2 mld zł kredytu od EBI na modernizację linii kolejowej nr 8

4 dni temu

Polskie Linie Kolejowe SA uzyskały finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na kompleksową przebudowę odcinka łączącego Skarżysko-Kamienną, Kielce i Kozłów. Kredyt w wysokości 450 mln euro (ok. 1,9 mld zł) umożliwi prace na świętokrzyskim fragmencie trasy. Inwestycja znacząco poprawi parametry techniczne linii, skróci czas przejazdu oraz zwiększy komfort podróżowania dla pasażerów korzystających z połączeń z Kielc do Krakowa, Łodzi, Radomia czy Warszawy.

Przedsięwzięcie PKP PLK zakłada wymianę torów, sieci trakcyjnej (instalacji dostarczającej energię elektryczną do pociągów) oraz systemów sterowania ruchem kolejowym (srk). Powstaną nowoczesne perony przystosowane dla osób o ograniczonej mobilności oraz nowe bezkolizyjne skrzyżowania. W efekcie przeprowadzonych prac prędkość pociągów wzrośnie do 120 km/h, a dodatkowe tory na stacjach zwiększą przepustowość linii.

Etapowa realizacja inwestycji

Prace na południowym odcinku, obejmującym 11 km torów wraz ze stacją w Kozłowie i przystankiem w Klimontowie, rozpoczęły się w listopadzie 2024 r. Kosztujący ponad 300 mln zł fragment, ma zostać ukończony w 2027 r.

Równolegle trwa procedura przetargowa dla północnego fragmentu linii między Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem, którego realizacja ma zakończyć się w 2028 r. Dokumentacja projektowa dla odcinków Skarżysko-Kamienna – Tumlin i Sitkówka Nowiny – Kozłów jest już gotowa.

Aktualnie realizowane są przygotowania do opracowania projektu dla środkowego fragmentu, obejmującego stację Kielce Główne.

Korzyści dla różnych grup użytkowników

Modernizacja przyniesie wymierne korzyści dla pasażerów, którzy zyskają szybsze połączenia oraz łatwiejszy dostęp do kolei. Przewoźnicy towarowi skorzystają z poprawy parametrów technicznych i większej przepustowości, co usprawni transport ładunków na osi północ-południe.

Rozwój nowoczesnej sieci transportowej to jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce – na ten cel przeznaczyliśmy już w sumie ponad 35 mld euro od początku działalności w kraju. Rozbudowa połączeń kolejowych jest szczególnie ważna, ponieważ przyczynia się do poprawy mobilności i rozwoju regionalnego, działając jednocześnie na rzecz klimatu i środowiska. EBI i PKP PLK SA łączy wieloletnie partnerstwo na rzecz zrównoważonych połączeń kolejowych w Polsce. Najnowsza umowa pozwoli usprawnić połączenia pasażerskie i przewóz towarów na południu kraj, a niedługo spodziewamy się kolejnych odsłon naszej współpracy – podkreśla prof. Teresa Czerwińska, wiceprezes EBI.

Wkład w rozwój polskiego systemu kolejowego

Tylko w 2024 r. Grupa EBI przeznaczyła ponad 1,3 mld euro na przedsięwzięcia transportowe w Polsce.

Aktywnie korzystamy z zewnętrznych źródeł finansowania, czego przykładem jest umowa z EBI. W ostatnim czasie PKP PLK SA uruchomiły przetargi o wartości niemal 30 mld zł – przypomina Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu PKP PLK SA, dyrektor ds. finansowych.

Owoce dotychczasowej współpracy PKP PLK z EBI to ponad 20 umów o sumarycznej wartości przekraczającej 4,6 mld euro. W kolejnych latach planowane jest pozyskanie kolejnych 1,3 mld euro na nowe projekty kolejowe.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK

Sprawdź również:

LK nr 8 – PORR i Trakcja System najtańsi w przetargu na modernizację odcinka Tunel – Kraków
Modernizacji linii kolejowej nr 8 Skarżysko-Kamienna – Tumlin – PKP PLK wybierają PNUIK
Idź do oryginalnego materiału