Polskie Linie Kolejowe ogłosiły postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i realizację prac budowlanych na 12-kilometrowym odcinku linii nr 201 między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną. Budowa trzeciego toru zwiększy przepustowość trasy i umożliwi sprawniejszy przewóz ładunków do portu w Gdyni. Zasadnicze roboty budowlane zaplanowano na lata 2026-2031, całość kontraktu ma zakończyć się w 2032 r.
Modernizacja „Węglówki” ma przywrócić linii kolejowej nr 201 znaczenie jako kluczowego korytarza transportowego na osi północ-południe kraju. Wymieniona zostanie nawierzchnia kolejowa na całej długości odcinka. Dobudowa trzeciego toru umożliwi prowadzenie ruchu z większą liczbą pociągów pasażerskich i towarowych. Trasa zostanie w pełni zelektryfikowana, a nowe systemy sterowania ruchem kolejowym (srk) zapewnią bezpieczne kursowanie składów.
Projekt obejmuje także 1,5-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 202 na włączeniu do stacji Gdynia Główna. Przebudowa układu torowego, w tym dodatkowe połączenia torowe, zwiększą możliwości prowadzenia ruchu pociągów od strony Gdańska Osowy i Gdańska Głównego, umożliwiając niezależne podróże obiema trasami.
Przebudowa stacji i przystanków według nowych standardów
W ramach inwestycji krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej przebudowana zostanie stacja Gdynia Wielki Kack oraz przystanki Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion i Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. Wszystkie obiekty będą wyposażone w 3 krawędzie peronowe, wyższe od obecnych. Zainstalowane zostaną pochylnie i windy ułatwiające dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej.
W ramach prawa opcji możliwa jest budowa dwóch nowych przystanków: Gdynia Źródło Marii w sąsiedztwie ulic Nałkowskiej i Fizylierów oraz Gdynia Mały Kack przy ulicach Olkuskiej i Łowickiej. Przystanek Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana otrzyma 2 nowe perony dwukrawędziowe i przebudowane przejście podziemne. Zostanie włączony w rejon stacji Gdynia Główna.
PLK planuje budowę, przebudowę lub remont 40 obiektów inżynieryjnych na trasie – mostów, wiaduktów i przepustów.
Finalizacja modernizacji całej trasy do 2032 r.
Szacunkowa wartość projektu wynosi ponad 1,3 mld zł. Inwestycja będzie finansowana ze środków własnych PLK, budżetu państwa oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w III kw. 2026 r.
Prace na linii kolejowej nr 201 realizowane są od 2021 r. Od 2024 r. gotowy jest bajpas kartuski oraz zmodernizowana trasa nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z nowym odcinkiem trasy nr 214 w obrębie stacji Kartuzy.
Roboty realizowane są również na odcinkach Kościerzyna – Somonino (wraz z linią kolejową nr 214 Somonino-Kartuzy) oraz Somonino – Gdańsk Osowa (wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 odc. Glincz – Kartuzy). We wrześniu br. PLK podpisały umowę na modernizację stacji Maksymilianowo za ponad 1 mld zł brutto.
Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 140 km/h, a towarowych do 100 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna. Realizacja prac skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 14 min.


Fot. PLK
Zobacz również: