W ramach rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego zatwierdzono inwestycję kolejową, która znacząco usprawni komunikację w północno-zachodniej części woj. mazowieckiego. Pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, zaakceptował wariant W41 dla budowy linii nr 5 i 50, łączących Węzeł CPK z Płockiem i Włocławkiem.
Inwestycja stanowi najważniejszy element Centralnej Magistrali Kolejowej Północ (CMK Północ) i zostanie włączona do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Istotnym aspektem projektu jest przyjęta prędkość projektowa na odcinku CPK-Płock, wynosząca 350 km/h, co umożliwi skrócenie czasu podróży z Płocka do Warszawy Centralnej do 50 min, w porównaniu z obecnymi ponad dwoma godz.
Plan przewiduje uruchomienie regularnych połączeń zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Po wybudowaniu odcinka CMK Północ od Węzła CPK do Włocławka Płock uzyska połączenie z Warszawą obsługiwane przez Regionalne Ekspresy kursujące w cyklu godzinnym. Ukończenie całej północnej Centralnej Magistrali Kolejowej pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń również w kierunku Torunia, Bydgoszczy oraz Trójmiasta (realizowanych co 1 godz.).
Projekt jest częścią Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK). Przyjęte rozwiązania techniczne opierają się na wzorcach zachodnioeuropejskich, zakładających zarówno skomunikowanie najbardziej odległych części kraju przez najszybsze pociągi, jak i umożliwienie postojów w mniejszych ośrodkach.
Włączenie Płocka do sieci KDP może stanowić impuls do równomiernego rozwoju całego kraju. Skrócony czas dojazdu do Warszawy umożliwi mieszkańcom dotarcie do pracy czy na uczelnie w stolicy, co może pomóc powstrzymać odpływ mieszkańców z północno-zachodniej części woj. mazowieckiego.
Wybór wariantu W41 nastąpił po szczegółowych analizach prowadzonych przez Centralny Port Komunikacyjny. Takie rozwiązanie w najmniejszym stopniu ingeruje w obszary zabudowane i cenne środowiskowo, jednocześnie uzyskując najwyższe oceny w analizie rozwojowej – zapewniają przedstawiciele spółki.
Realizacja inwestycji będzie możliwa przy wsparciu funduszy Unii Europejskiej (UE) – dzięki włączeniu trasy do sieci TEN-T. Ostateczne decyzje dotyczące szczegółowego przebiegu linii i harmonogramu prac zostaną podjęte w kontekście rozwoju całej sieci kolejowej w Polsce. Związane z tym analizy potrwają do pierwszego kwartału 2026 r.
Autor: Damian Malesza
Fot. SektorKolejowy, CPK
Sprawdź również: