Po miesiącach intensywnych negocjacji polski drób wraca do Chin! To historyczne porozumienie jest wynikiem współpracy między polskim Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi a Generalną Administracją Celną Chińskiej Republiki Ludowej (GACC). Umowa pozwala na wznowienie eksportu polskiego mięsa drobiowego z uwzględnieniem kluczowej zasady: regionalizacji.
Czym jest regionalizacja i dlaczego jest tak ważna?
Regionalizacja to zasada, która pozwala na eksport mięsa drobiowego choćby wtedy, gdy w kraju wystąpią ogniska chorób drobiu, takich jak ptasia grypa (HPAI). Zamiast wprowadzać całkowity zakaz eksportu dla całego kraju, można wysyłać produkty z tych regionów, które są wolne od zakażeń. Dzięki tej regule polscy producenci zyskują pewność i stabilność, co jest najważniejsze dla tak ważnego sektora gospodarki.
Nowe możliwości dla polskich producentów
W latach, gdy polski drób cieszył się największą popularnością w Chinach (przed 2020 rokiem), wartość eksportu sięgała choćby 55 milionów euro. Polska jest największym producentem drobiu w Unii Europejskiej, z udziałem ponad 20% w całej unijnej produkcji. Wznowienie handlu z Chinami, ogromnym i perspektywicznym rynkiem, ma więc najważniejsze znaczenie dla naszych producentów.
Minister rolnictwa i rozwoju wsi, Stefan Krajewski, podkreślił, iż powrót naszego sztandarowego produktu eksportowego na rynek chiński pomoże w równoważeniu polsko-chińskiej wymiany handlowej, której saldo do tej pory było niekorzystne dla Polski. Obecny potencjał eksportowy pozostało większy niż przed 2020 rokiem, co daje nadzieję na osiągnięcie nowych rekordów sprzedaży.
Co dalej?
Podczas spotkania z chińską delegacją poruszono także kwestię eksportu polskiej wołowiny. To kolejny krok w kierunku zacieśniania współpracy handlowej. Zaufanie do wysokiej jakości polskich produktów rolnych rośnie, a delegacja GACC odwiedzi w Polsce jeden z zakładów drobiowych w województwie lubelskim, by na własne oczy przekonać się o standardach produkcji.
Obecnie, polski eksport rolno-spożywczy do Chin opiera się głównie na produktach mlecznych, puchu i pierzu, czekoladzie oraz pieczywie cukierniczym. Otwarcie chińskiego rynku na polski drób to szansa na znaczące zwiększenie wartości naszego eksportu i umocnienie pozycji Polski jako kluczowego partnera handlowego w rolnictwie.
źródło: MRIRW