Według badań przeprowadzonych w Polsce na zlecenie Leonardo Hotels, młode pokolenie coraz wyraźniej wpływa na kierunek rozwoju branży hotelarskiej. Wyniki ankiet pokazują, iż dla osób z generacji Z (do 24. roku życia) kwestie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej mają istotne znaczenie przy wyborze obiektu noclegowego.
Wyniki badań
Co piąty przedstawiciel generacji Z deklaruje, iż zawsze wybiera bardziej ekologiczne opcje podróży i jest gotów dopłacić za pobyt w hotelu realizującym działania prośrodowiskowe i prospołeczne. Kolejne 29,9% respondentów z tej grupy wspiera zrównoważoną turystykę, jeżeli cena takich usług nie odbiega znacząco od standardowych ofert.
Podobne preferencje wykazują klienci korporacyjni z sektora MICE, którzy planując konferencje i wyjazdy integracyjne, coraz częściej pytają o certyfikaty środowiskowe, takie jak Green Key czy EMAS, oraz o podejmowane działania na rzecz społeczności lokalnych.
Oczekiwania gości
Respondenci badania podkreślali, iż rozwiązania takie jak energooszczędne żarówki, segregacja odpadów czy kooperacja z lokalnymi dostawcami są dziś standardem. Coraz większe znaczenie mają natomiast realne działania hotelu – goście chcą widzieć praktyczne inicjatywy, a nie tylko informacje umieszczone na tablicach czy certyfikaty na ścianach.
Inicjatywy Leonardo Hotels
Na potrzeby młodego pokolenia sieć hoteli Leonardo wdrożyła wewnętrzny program LEO Do, którego celem jest rozwijanie działań związanych ze zrównoważonym rozwojem i angażowanie pracowników w inicjatywy prośrodowiskowe i społeczne. Program koordynuje przedstawiciel generacji Z – Meet Prajapati, Assistant F&B Manager w Leonardo Hotels Polska.
W ramach programu pracownicy m.in. biorą udział w wydarzeniach charytatywnych i ekologicznych akcjach, takich jak sprzątanie terenów wokół hoteli czy udział w Poland Business Run.
Badanie
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję SW Research w marcu 2025 roku metodą wywiadów online (CAWI) na próbie 820 osób powyżej 18 roku życia. Próba była reprezentatywna pod względem płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania respondentów.