POLREGIO otwiera specjalistyczne zaplecze techniczne w Olsztynie

14 godzin temu
Zdjęcie: POLREGIO otwiera specjalistyczne zaplecze techniczne w Olsztynie (fot. POLREGIO)


Centrum serwisowe będzie miejscem przeglądów i napraw spalinowych pojazdów kolejowych od poziomu P3 do P5. Inwestycja wpisuje się w nową strategię spółki, której celem jest rozwój własnych kompetencji technicznych oraz rozszerzenie profilu działalności.

POLREGIO otwiera specjalistyczne zaplecze techniczne w Olsztynie (fot. POLREGIO)

Nowa lokalizacja POLREGIO w województwie warmińsko-mazurskim jest efektem współpracy z PKP S.A., a także spółką PKP CargoTabor. Pierwsza z nich jest właścicielem nieruchomości, natomiast druga – wyposażenia hali. Uruchomienie punktu nastąpiło 1 sierpnia 2025 r. W I etapie prowadzone będą techniczne przygotowania do uruchomienia linii serwisowej. Ma ono nastąpić jesienią br.

– Ściśle zaplanowaliśmy rozwój tej inicjatywy w nadchodzących latach. Uruchomienie olsztyńskiego centrum serwisowego to nie tylko oszczędność dla POLREGIO, ale również samorządów województw. To też otwarcie drogi do pozyskiwania przychodów z rynku komercyjnego i jeszcze efektywniejszego wykorzystywania zasobów spółki – mówi Krzysztof Pietrzykowski, prezes POLREGIO.

– kooperacja z POLREGIO pozwala na płynne przejęcie nieruchomości dotychczas wykorzystywanej przez spółki Grupy CARGO i jej ponowne zagospodarowanie przez przewoźnika pasażerskiego. Zależy nam, aby kolejowe nieruchomości przez cały czas służyły działalności związanej z transportem kolejowym – mówi Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A. ds. nieruchomości.

Aktualnie nieruchomość została udostępniona spółce POLREGIO na podstawie czasowej umowy dzierżawy. Zawarcie stałej umowy docelowej planowane jest w ciągu najbliższych miesięcy.

W pełni wyposażona hala serwisowa

Nowy Punkt Utrzymania Taboru będzie działał na terenie o powierzchni ponad 4,6 ha, wyposażonym w infrastrukturę przekazaną przez PKP CargoTabor – w tym suwnice, dźwigi, komory do czyszczenia, stanowiska do wykonywania przeglądów zestawów kołowych. Będą realizowane tu przeglądy i naprawy spalinowych zespołów trakcyjnych. przez cały czas odgrywają one istotną rolę na krajowych trasach – ponad 30 proc. linii kolejowych w Polsce nie jest zelektryfikowanych.

Najbardziej zaawansowane naprawy

Nowe centrum pozwoli na realizację najbardziej zaawansowanych napraw taboru kolejowego – od przeglądów P3 aż po kompleksowe prace na poziomie P5. Przeglądy i naprawy dzielą się na kilka poziomów, które określają zakres prowadzonych działań. Obejmują one zarówno szczegółowe kontrole techniczne, jak i wymianę lub naprawę kluczowych podzespołów.

Przeglądy P3 skupiają się na diagnostyce i usuwaniu drobnych usterek. Na poziomie P4 wykonywane są już bardziej zaawansowane prace serwisowe, które przywracają sprawność elementom do parametrów gwarantujących niezakłócone i bezpieczne użytkowanie (parametry naprawcze). Najwyższy poziom, czyli P5, obejmuje pełną regenerację lub wymianę podzespołów, dzięki czemu pojazd odzyskuje parametry konstrukcyjne, zbliżone do stanu tuż po wyprodukowaniu.

Obecnie POLREGIO dysponuje ponad 30 punktami serwisowymi na terenie całej Polski, w tym w Iławie i Olsztynie, choć tylko kilka z nich umożliwia realizację najbardziej zaawansowanych czynności utrzymaniowych.

Idź do oryginalnego materiału