Polska borówka zdobywa Wietnam! Historyczne otwarcie rynku dla naszych owoców

3 godzin temu

To przełom, na który polscy producenci czekali od lat. Od 16 września 2025 r. polskie borówki będą mogły trafiać prosto na stoły konsumentów w Wietnamie. Tamtejsza służba fitosanitarna oficjalnie potwierdziła, iż nasze sady i pakowalnie spełniają wszystkie wymagania eksportowe. Tym samym Polska uzyskała zielone światło dla sprzedaży świeżych owoców borówki wysokiej na jednym z najbardziej dynamicznych rynków Azji.

Polska borówka zdobywa Wietnam! Historyczne otwarcie rynku dla naszych owoców

Od marzenia do rzeczywistości

Proces otwarcia wietnamskiego rynku trwał niemal dekadę. Rozmowy rozpoczęły się jeszcze w 2017 r., a w 2024 r. udało się zamknąć procedurę uzgadniania warunków fitosanitarnych. W sierpniu 2025 r. delegacja ekspertów z Wietnamu odwiedziła polskie gospodarstwa i pakowalnie, przeprowadzając szczegółowy audyt. Wynik? Pełen sukces – nasze rozwiązania zostały ocenione jako w pełni bezpieczne i spełniające najwyższe światowe standardy.

Borówkowa ekspansja Azji

Polskie borówki już wcześniej znalazły drogę do Indii, teraz przyszła pora na kolejny krok – Wietnam, kraj liczący blisko 100 milionów konsumentów. To ogromny rynek, w dodatku będący ważnym hubem logistycznym w całym regionie Azji Południowo-Wschodniej. Co więcej, ułatwieniem jest umowa o wolnym handlu pomiędzy Wietnamem a Unią Europejską (EVFTA), która ogranicza bariery celne i skraca procedury.

Polska żywność rośnie w siłę

Już teraz Polska jest ważnym partnerem handlowym dla Wietnamu w sektorze rolno-spożywczym. W 2024 r. wartość naszego eksportu do tego kraju sięgnęła 193,4 mln euro – o 10% więcej niż rok wcześniej. Największy udział mają mięso drobiowe i jego podroby, jelita oraz przetwory rybne. Teraz do tej listy dołączają borówki – nasze „niebieskie złoto”, które zyskuje coraz większą sławę na świecie.

Nowy rozdział dla producentów

Dla polskich plantatorów to ogromna szansa na zwiększenie sprzedaży i dalszą ekspansję na rynkach zagranicznych. Sukces na rynku wietnamskim może stać się trampoliną do kolejnych kierunków w Azji, gdzie konsumenci coraz częściej wybierają zdrowe i wysokiej jakości produkty.

Nawet 60 proc. dopłaty do płyt obornikowych i zbiorników na gnojowicę. Resort obiecuje nowe wsparcie z KPO

Polska borówka podbija świat – a teraz zaczyna swoją wielką przygodę w Wietnamie.

Idź do oryginalnego materiału