Polski e-commerce w lepszej kondycji, niż przed rokiem

7 miesięcy temu

W styczniu br. wartość BaseLinker Index – wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce wyniosła 121 pkt (wartość wyjściowa, ze stycznia 2022 r. wynosi 100 pkt). Przed miesiącem odczyt wynosił 140 pkt, a rok temu 113 pkt.

Analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, iż ich sprzedaż w internecie w styczniu 2024 r. była wyższa od tej przed rokiem o 7,9 proc. Na ten wynik składa się 6,8 proc. wzrost liczby zamówień (r./r.) oraz wzrost średniej wartości zamówienia do 186,4 zł (1 proc. r./r.).

W relacji do grudnia 2023 r. najnowszy odczyt BaseLinker Index wyróżnia się spadkiem sprzedaży o 13,4 proc. Składa się na to spadek liczby zamówień o 16,8 proc. przy wzroście średniej wartości zamówienia o 4,1 proc.

Sprzedaż za granicę napędza e-handel

Styczniowe dane pokazują, iż sprzedaż za granicę wciąż napędza polski e-handel. Wartość sprzedaży cross-border r./r. wzrosła o 10,1 proc. Pomimo tego, iż dynamika zwalnia, to przy wzroście sprzedaży krajowej w tym samym okresie o 7.5 proc. wciąż robi wrażenie.
Analitycy platformy BaseLinker – największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker Index.

W styczniu 2024 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 121 punktów. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce. Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienia do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Najnowszy BaseLinker Index jest wyraźnie niższy niż w grudniu 2023 – przed miesiącem wynosił on rekordowe 140 pkt.

– Podobnie jak w poprzednim roku wartościowo sprzedaż w styczniu była zdecydowanie słabsza niż w grudniu. Jednak tegoroczny spadek sprzedaży o 13 proc. był wyraźnie niższy niż ubiegłoroczny, kiedy wynosił aż 18 proc. W naszych danych widzimy też spowolnienie wzrostu średniej wartości koszyka – między styczniem 2023 r. a styczniem 2022 r. wartość koszyka wzrosła o 8 proc. – w tym roku między styczniem 2024 r. a styczniem 2023 r. wzrost ten wyniósł jedynie 1 proc. – komentuje Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker.

Z przeanalizowanych i zagregowanych w BaseLinker Index danych wynika, iż w styczniu 2024 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 7,9 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 6,8 proc. Średnia wartość ich koszyka wzrosła o 1 proc. Sprzedaż w styczniu była o 13,4 proc. niższa niż w grudniu, a odpowiadał za to spadek liczby zamówień o 16,8 proc. (m./m.) rekompensowany częściowo wzrostem średniej wartości zamówienia (z 179,1 zł w grudniu do 186,4 zł w styczniu).

Niemal 13 proc. wzrostu

Ponownie potwierdza się kluczowa rola sprzedaży za granicę, napędzająca polski e-handel. Wartość sprzedaży cross-border od grudnia 2022 r. wzrosła o niemal 13 proc., przy wzroście sprzedaży krajowej w tym samym okresie o zaledwie 0,6 proc.

Styczeń w handlu to zwykle czas spowolnienia i okazja dla branży do złapania oddechu po czwartym kwartale – konsumenci po listopadowo-grudniowym szale zakupów, na początku roku raczej stronią od dużych zakupów. Te dane znajdują potwierdzenie w indeksie – wprawdzie w porównaniu do wyników z grudnia tradycyjnie zauważamy spadek liczby zamówień, jednak wyniki stycznia wykazują już znaczny wzrost r/r. Rynek handlu online w ujęciu rocznym pozostaje wciąż na fali wzrostu, dlatego przez cały czas możemy mówić o wzroście rynku e-commerce w Polsce, w szczególności platform marketplace – mówi Katarzyna Kierach z ERLI.

Idź do oryginalnego materiału