Pomimo słabego ruchu w galeriach VRG notuje wzrost przychodów we wszystkich dużych markach

1 tydzień temu

W pierwszym kwartale 2025 roku Grupa VRG osiągnęła sprzedaż na poziomie 293,6 mln PLN, (+5,5 proc. r/r), dzięki wzrostom w obu segmentach. Marża brutto wyniosła 54,3 proc., przy wzroście 0,6 p.p. w stosunku do roku poprzedniego. Grupa poprawiła o 6,6 proc. zysk brutto na sprzedaży, osiągając 159,3 mln zł. Grupa wypracowała wzrost zysku netto +171,5 proc. i EBIT +37,9 proc., przy wartościach odpowiednio 6 mln zł i 3,7 mln zł.

Wyniki VRG wskazują na kontynuację pozytywnego trendu zapoczątkowanego w 2024 roku. W tradycyjnie słabszym pierwszym kwartale, pozytywnie performował przede wszystkim segment odzieżowy, który odnotował znaczącą poprawę wyników, pomimo trudnego otoczenia rynkowego i późnej Wielkanocy (która negatywnie wpłynęła na wyniki marca, a pozytywnie na wyniki kwietnia).

Strategiczne zmiany przynoszą efekty

Spółka obserwowała wyraźny powrót zainteresowania klientów odzieżą formalną. Marki Vistula i Bytom, będące filarami segmentu odzieżowego, odnotowały znaczący wzrost. W Vistuli bardzo dobrze w okresie wyprzedaży spisała się kolekcja kobieca, której udział w całości sprzedaży urósł skokowo. Wólczanka, po zamknięciu nierentownych dużych sklepów i ograniczeniu asortymentu, poprawiła sprzedaż z metra kwadratowego, marże brutto i jest efektywniejsza kosztowo, a spółka Deni Cler utrzymała stabilne wyniki.

W segmencie jubilerskim, marka W.KRUK utrzymała doskonałe dynamiki sprzedaży biżuterii, szczególnie w kanale online. Na dynamiki sprzedaży wpływało jednak wciąż utrzymujące się ochłodzenie w segmencie zegarków luksusowych. Marka kontynuowała ekspansję zagraniczną na Węgrzech oraz rozwój sieci w Polsce.

– Jesteśmy zadowoleni z wyników pierwszego kwartału 2025 roku. Potwierdzają one słuszność strategicznych zmian wdrożonych przez zespół VRG w 2024 roku, owocujących dziś lepszą kondycją biznesu, wyższą marżą i zdecydowanie lepszym EBITem sklepów – komentuje Mateusz Kolański, Prezes Zarządu VRG. Wzrost przychodów we wszystkich dużych markach jest tym bardziej satysfakcjonujący, iż osiągnęliśmy go pomimo słabego ruchu w galeriach oraz istotnego zmniejszenia powierzchni handlowej w segmencie odzieżowym. To wszystko przełożyło się na istotną poprawę sprzedaży z metra kwadratowego, przy jednoczesnym budowaniu marży procentowej i utrzymaniu dyscypliny kosztowej – dodaje.

Segment odzieżowy

Przychody w segmencie odzieżowym wyniosły 129,9 mln zł, co oznacza istotny, 6,3 proc. wzrost r/r.

Najlepsze wyniki osiągnął Bytom, który dzięki bardzo dobremu przyjęciu najnowszej kolekcji wspartej kampanią wizerunkową z udziałem ambasadora marki Marcina Dorocińskiego, uzyskał w pierwszym kwartale wzrost przychodów o 14,1 proc. r/r oraz wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży na m2 wsparte dobrymi wynikami w kanale e-commerce.

Vistula również osiągnęła lepsze wyniki, dzięki udanej kolekcji damskiej, odbiciu w sprzedaży kolekcji formalnej męskiej, a także poprawie w zakresie zawarowania sklepów stacjonarnych. Zamknięcie nieefektywnych sklepów pozwoliło na poprawę efektywności sieci – z mniejszej powierzchni sprzedażowej marka generuje wyższe przychody. Wzrost marży procentowej w połączeniu z niespełna 18 proc. wzrostem sprzedaży z metra kwadratowego przełożył się na poprawę wyniku operacyjnego sieci.

Wólczanka, po zamknięciu sieci dużych salonów i ograniczeniu asortymentu poprzez rezygnację z oferty „total look”, zanotowała naturalny spadek przychodów. Jednocześnie marka osiągnęła najwyższą dynamikę na poziomie procentowej marży brutto, sprzedaży z metra kwadratowego oraz wypracowała najlepszy EBIT sieci wśród marek odzieżowych Grupy.

W przypadku marki Deni Cler, pogorszenie wyników w pierwszym kwartale 2025 roku jest identyfikowane jako skutek nieco słabszej kolekcji. Zarząd Grupy VRG podjął już działania w celu wzmocnienia kolekcji na przyszłe sezony przy zachowaniu dyscypliny kosztowej. VRG nie wyklucza rezygnacji z dalszej działalności w segmencie luksusowej odzieży damskiej poprzez pozyskanie inwestora dla spółki DCG S.A. zarządzającej marką Deni Cler.

Segment jubilerski

W pierwszym kwartale 2025 roku segment jubilerski Grupy VRG, reprezentowany przez markę W.KRUK, wypracował 163,7 mln zł przychodu, o 4,9 proc. więcej niż rok wcześniej, jednak wzrost kosztów sprzedaży oraz kosztów operacyjnych spowodował obniżenie zysku operacyjnego o ponad 27 proc. r/r. W.KRUK utrzymał bardzo dobre dynamiki sprzedaży biżuterii, przy jednoczesnej kontynuacji ochłodzenia popytu w segmencie zegarków. Spółka kontynuowała rozwój sieci sprzedaży, w tym na rynku węgierskim i polskim.

– Kontynuujemy rozwój sieci marki W.KRUK zarówno na rynku polskim jaki i węgierskim. Naturalnym jest, iż każdy nowy otwarty sklep przyczynił się do nieco niższej sprzedaży z metra kwadratowego z uwagi na czas konieczny do osiągniecia pełnego potencjału nowo otwartych lokalizacji, ale z drugiej strony pozytywnie wpływa na sprzedaż w totalu – komentuje Mateusz Kolański, Prezes Zarządu VRG.

Plany na kolejne kwartały

W kolejnych miesiącach 2025 roku Grupa VRG planuje rosnąć zarówno w kanale stacjonarnym, jak i online. W obszarze offline priorytetem będzie zwiększenie ruchu w salonach poprzez zintegrowane kampanie w mediach tradycyjnych i cyfrowych oraz rozszerzenie oferty dla nowych grup klientów. najważniejsze inicjatywy produktowe obejmą: poprawę kolekcji męskiej i rozwój kolekcji damskiej w marce Vistula, kontynuację strategii produktowej w marce Bytom, personalizację oferty Wólczanki oraz wykorzystanie pełnego portfolio biżuterii i zegarków W.KRUK. Marka Bytom w 2025 zrealizuje historycznie wysoki budżet marketingowy, w tym kluczową kampanię wizerunkową z udziałem ambasadora marki, Marcina Dorocińskiego.

W kanale online Grupa VRG skoncentruje się na mikropersonalizacji oferty produktowej, efektywnym wykorzystaniu nowo wdrożonych narzędzi wspierających sprzedaż w e-sklepach oraz optymalizacji wydatków marketingowych w internecie. W 2025 roku Grupa planuje wdrożenie kolejnych scenariuszy marketingowo-sprzedażowych z wykorzystaniem narzędzi marketing automation i CRM wspieranych przez sztuczną inteligencję, aby poprawić efektywność wydatków marketingowych, zwiększyć konwersję i wartość koszyka, oraz podnieść jakość obsługi klienta. Planowane wydatki inwestycyjne w 2025 roku to ok. 41 mln PLN.

– W 2025 roku konsekwentnie realizujemy strategię rentownego, organicznego wzrostu, stawiając na rozwój omnichannel, modernizację sieci oraz poszerzanie oferty o nowe rozwiązania w zakresie technologii tkanin oraz spersonalizowane usługi dodatkowe takie jak haft. Wszystko po to, aby sprostać oczekiwaniom lojalnych konsumentów, a także przekonać do naszych marek nowych użytkowników. Naszym celem jest dalsze wzmacnianie pozycji Grupy VRG jako lidera w segmencie odzieżowym i jubilerskim, przy jednoczesnym zachowaniu stabilnej sytuacji finansowej – podkreśla Mateusz Kolański, prezes zarządu Grupy VRG.

Idź do oryginalnego materiału