Prawne podsumowanie roku 2023 w e-commerce [KOMENTARZ]

11 miesięcy temu

Dawno nie mieliśmy tak intensywnego roku w prawie e-commerce. Wszystko za sprawą zmian prawnych, stanowisk organów czy też ich rozstrzygnięć. Poniżej przedstawiamy najciekawsze, według nas, zmiany – piszą w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Zofia Babicka-Klecor, prawniczka i założycielka kancelarii prawnej Legal Geek oraz Anna Pozorska, specjalistka ds. compliance i IOD, Legal Geek.

Koniec fałszywych obniżek – Omnibus dotarł do Polski i działa

Wraz z początkiem 2023 roku zaczęły obowiązywać w Polsce zupełnie nowe przepisy dotyczące wprowadzania obniżek. Wszystko za sprawą unijnej dyrektywy znanej pod nazwą Omnibus. I tak oto od stycznia tego roku obok informacji o obniżonej cenie powinna się również pojawić informacja o najniższej cenie produktu, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Nowe regulacje dotyczą nie tylko obniżek kwotowych, ale również obniżek procentowych czy też ogólnych komunikatów w sklepach czy serwisach o możliwości zakupienia produktu w niższej cenie takich jak np. “promocja” lub “wyprzedaż”. Ponadto informacja o cenie przed obniżką musi być dobrze widoczna i łatwo dostępna dla konsumenta.

Mimo tego, iż przepisy są dosyć proste i zwięzłe w pierwszych miesiącach po wejściu ich w życie pojawiało się wiele wątpliwości jak je stosować. Wątpliwości pojawiły się m.in. przy kodach rabatowych czy programach lojalnościowych. Dlatego też pod koniec maja UOKiK wydał bardzo obszerne wyjaśnienia dotyczące obniżek, które pokazały, iż podejście organu jest bardzo restrykcyjne.

Po prawie roku stosowania Omnibusa wiemy, iż nowe prawo nie jest martwe i zarówno Inspekcja Handlowa jak i Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmują działania w celu egzekwowania jego przestrzegania. W połowie roku prezes UOKiK postawił zarzuty kilku dużym i znanym markom za nieprawidłowości przy promocjach wskazując w komunikacie prasowym Urzędu, że:

“Najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki to teraz jedna z najważniejszych informacji dla konsumentów. Jest podstawą, do której musi odnosić się aktualna promocja. Obowiązek jej podawania ma ułatwić kupującym podejmowanie decyzji zakupowych i weryfikację rzeczywistej korzyści cenowej.”

Anna Pozorska, specjalistka ds. compliance i IOD, Legal Geek

Data Privacy Framework – transfery danych do USA na nowo

W lipcu Komisja Europejska przyjęła decyzję w sprawie Data Privacy Framework – co nie było zaskoczeniem, ale namieszało w kwestiach przetwarzania danych osobowych. Decyzja dotyczy przekazywania danych do USA, co ma wpływ na wiele biznesów korzystających z narzędzi zapewnianych np. przez Microsoft, Facebook czy Google.

W teorii nowa podstawa prawna transferu danych do USA ułatwia administratorom wykazanie jego zgodności z RODO, ale zmienność w tym obszarze może powodować w nich poczucie niepewności: poprzednia decyzja KE dotycząca Tarczy Prywatności UE-USA została unieważniona trzy lata wcześniej. Takie zmiany powodują, iż przedsiębiorcy dokonujący transferów danych do USA muszą zadbać chociażby o aktualizację swoich dokumentów, takich jak polityki prywatności czy wewnętrzne rejestry.

Influencer marketing pod lupą UOKiK

Influencer marketing to często wykorzystywany w e-commerce sposób marketingu – niektórzy konsumenci chętniej kupują ubrania czy sprzęt, które widzieli np. w relacji na Instagramie. Do pewnego momentu zasady dotyczące tej formy współpracy pomiędzy markami a influencerami były raczej luźne i nie było jasnych wytycznych.

To się zmieniło pod koniec 2022 roku kiedy to prezes UOKiK wydał rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. Mają one na celu zapewnić konsumentom dostęp do informacji o tym, iż treści publikowane przez influencerów są wynikiem współpracy komercyjnej czy też autopromocją. Rok 2023 pokazał, iż influencer marketing wszedł w nową fazę – zarówno ze względu na świadomość influencerów jak i działania UOKiK.

Zmiany w zakresie reklam na Facebooku i Instagramie

Niewątpliwie gorącym tematem tej jesieni były zmiany w zasadach korzystania z serwisów społecznościowych należących do Meta, w efekcie których użytkownicy dostali możliwość korzystania z platform bez reklam, jeżeli zdecydują się za to zapłacić. Nie każdy jednak wie, iż jest to efekt decyzji Trybunału Sprawiedliwości UE, w której zakwestionował on dokonywanie profilowania bez wyraźnej zgody użytkownika i brak możliwości wyboru niepodlegania takim działaniom.

Trudno na ten moment stwierdzić, jak wypłynie to na dłuższą metę na skuteczność korzystania z narzędzi takich jak Facebook Ads – najważniejsze będą podjęte przez internautów decyzje. Za jakiś czas dopiero dowiemy się, jaki odsetek z nich zdecyduje się korzystać z serwisów w płatnym wariancie, a jaki w efekcie zmian zrezygnuje z nich całkowicie. Potencjalne grono odbiorców reklam może się jednak uszczuplić.

Autorkami komentarza są Zofia Babicka-Klecor, prawniczka i założycielka kancelarii prawnej Legal Geek oraz Anna Pozorska, specjalistka ds. compliance i IOD, Legal Geek.

Idź do oryginalnego materiału