Prognoza wydatków świątecznych 2023: najwyższe przeceny sięgną średnio 29 proc.

1 rok temu

Po słabej pierwszej połowie roku w handlu detalicznym oczekuje się, iż sprzedaż świąteczna online w 2023 r. osiągnie 1,19 biliona USD na całym świecie – pozostając zasadniczo na niezmienionym poziomie rok do roku.

Dane pochodzące od ponad 1,5 miliarda konsumentów wskazują, iż sprzedawcy detaliczni powinni starać się zwiększyć przychody i zachować marże dzięki dobrze zaplanowanym rabatom i elastycznym zasadom zwrotów towarów.

Najsprytniejsi przedsiębiorcy wykorzystają również predykcyjną i generatywną sztuczną inteligencję, aby przyciągnąć klientów i zwiększyć zyski w nadchodzącym sezonie świątecznym.

Według danych Salesforce spersonalizowana obsługa klienta, promocje marketingowe i doświadczenia handlowe oparte na sztucznej inteligencji będą odpowiadały za 194 miliardy dolarów globalnych wydatków świątecznych online.

Salesforce przeanalizował globalne dane zebrane od ponad 1,5 miliarda konsumentów w witrynach sklepów internetowych korzystających z Salesforce Customer 360 (w tym 24 z 30 największych amerykańskich sprzedawców internetowych) w celu stworzenia prognozy wydatków świątecznych.

Spostrzeżenia dotyczące sezonu zakupów świątecznych w 2023 r.

Cyfrowa sprzedaż przez cały czas spada: Słabnące zaufanie konsumentów i nadwyżki zapasów sprawiają, iż sprzedawcy detaliczni przygotowują się na trudny okres świąteczny. Salesforce prognozuje aż 4 proc. globalny i 1 proc. amerykański wzrost sprzedaży online rok do roku w listopadzie i grudniu – osiągając odpowiednio 1,19 biliona USD i 273 miliardów USD. Za 60 proc. sprzedaży – czyli 714 miliardów dolarów na całym świecie – odpowiadać będą pracownicy pierwszej linii w sklepie poprzez połączenie tworzenia popytu oraz realizacji zamówień online w punktach sprzedaży detalicznej.

Sztuczna inteligencja przyciąga zainteresowanie konsumentów i ich portfele: Aż 17 proc. kupujących przyznało, iż korzystało już z generatywnej sztucznej inteligencji w ramach szukania inspiracji zakupowych. Technologia ta będzie odpowiadała za 194 miliardy dolarów globalnych wydatków na świąteczne zakupy online. Wynika to z faktu, iż detaliści coraz częściej wykorzystują predykcyjną i generatywną sztuczną inteligencję w celu zwiększenia wydajności operacyjnej i tworzenia spersonalizowanych doświadczeń zakupowych.

W tym roku rabaty i przeceny pojawią się wcześniej niż zazwyczaj: Kupujący wrażliwi na cenę będą aktywnie poszukiwać wysokich rabatów i zniżek. Aby móc konkurować na rynku sprzedawcy detaliczni rozpoczną swoje promocje wcześniej i tym samym będą próbować zwiększyć popyt.

Salesforce spodziewa się lawiny akcji promocyjnych na początku października – wykorzystując efekt halo jesiennego Prime Day firmy Amazon, a następnie agresywnych rabatów podczas Cyber Week.

Salesforce przewiduje, iż globalne stopy dyskontowe wzrosną do 19 proc. w październiku i osiągną najwyższy poziom 29 proc. podczas Cyber Week. Pomimo atrakcyjnych wczesnych zniżek, konsumenci prawdopodobnie wstrzymają się z zakupami, aby skorzystać z najlepszych ofert i przecen pod koniec sezonu.
Ponadto 25 proc. całej świątecznej sprzedaży cyfrowej będzie miało miejsce podczas siedmiodniowego okresu Cyber Week.

Sprzedawcy detaliczni uważniej przyglądają się polityce zwrotów: Aż 88 proc. z nich twierdzi, iż zaostrzy politykę zwrotów przed świętami, co stanowi pewne ryzyko dla poziomów sprzedaży

Detaliści, którzy ograniczą swoje zasady dotyczące zwrotów, mogą zauważyć późniejsze rozpoczęcie sezonu świątecznego. Na podstawie danych z poprzednich lat Salesforce przewiduje, iż sprzedawcy detaliczni, których terminy zwrotów wynoszą 30 dni lub mniej, mogą odnotować o 7 proc. mniejszą sprzedaż online w październiku i listopadzie. Słabe doświadczenia związane ze zwrotami – te, które nie są jasne, łatwe i oparte o rozsądne zasady – zagrożą aż 21 proc. zamówień online w te święta.

– Pomimo spowolnienia wydatków na zakupy online marki, które wykorzystają swoje dane o klientach i wyciągną z nich odpowiednie wnioski tak, aby realizować skuteczne promocje, zaangażowanie oparte na działaniach sztucznej inteligencji i spersonalizowane doświadczenia w różnych kanałach, sprawią, iż kupujący będą do nich wracać w okresie świątecznym – komentuje Rob Garf, VP&GM, Retail w Salesforce.

Idź do oryginalnego materiału