Z raportu „Rynek cateringów dietetycznych w Polsce 2025” przygotowanego przez PMR Market Experts by Hume’s wynika, iż rynek diet pudełkowych staje się coraz bardziej konkurencyjny, a konsumenci coraz częściej zachowują się jak cyfrowi nomadzi – testując różne oferty i porzucając lojalność wobec jednej marki. Wybierają elastyczność, różnorodność i dopasowanie do stylu życia. Dane platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed pokazują, iż już ponad połowa klientów korzysta dziś naprzemiennie z 2–3 marek cateringowych, szukając najlepszego dopasowania.
Catering jak serwis streamingowy – testuj i zmieniaj
Według najnowszego badania PMR Market Experts by Hume’s, w 2024 roku średnia liczba marek cateringowych, z których skorzystała jedna osoba, wyniosła 1,61, a aż 28% Polaków korzystających z cateringu zamówiło posiłki od więcej niż jednego dostawcy.
– To zjawisko coraz bardziej przypomina tzw. cenowy nomadyzm – poruszanie się klientów pomiędzy różnymi ofertami i półkami cenowymi w poszukiwaniu najlepszej relacji jakości do ceny, ciekawszego menu lub korzystniejszych promocji – nie chcąc wiązać się z jedną firmą na stałe. Lojalność klientów cateringu staje się warunkowa – uzależniona od korzyści, świeżości oferty i dopasowania do aktualnych potrzeb – mówi Karolina Szałas, Senior Market Analyst w PMR Market Experts/Hume’s Institute.
Rynek cateringu dietetycznego w Polsce przypomina dziś coraz bardziej świat aplikacji mobilnych czy serwisów streamingowych – użytkownicy testują, zmieniają i rzadko przywiązują się na długo do jednej marki.
– Wygrywa ten, kto potrafi serwować nowe doświadczenia jak serialowy hit, bo rynek diet pudełkowych zaczyna przypominać świat platform streamingowych. – mówi Jakub Gierasimiuk, szef platformy sprzedażowej Foodango.pl z grupy Goodspeed.
Trend: cenowi nomadzi zmieniają rynek
Dane z platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed pokazują, iż ponad połowa konsumentów rotuje pomiędzy różnymi ofertami cateringowymi – testując różnorodne smaki i modele diet, zanim zdecyduje się na pozostanie przy 2–3 ulubionych dostawcach. To potwierdza zjawisko warunkowej lojalności i poszukiwania dopasowania zamiast przywiązania do jednej marki.
– Według badania PMR Market Experts by Hume’s aż 77% klientów, którzy próbowali więcej niż jednego cateringu, zmienia przy tym półkę cenową, pokazując, iż lojalność jest dziś warunkowa. To zdecydowanie luksus, a nie reguła. Nasze analizy pokazują dodatkowo, iż klienci próbują, zmieniają, a finalnie zatrzymują się przy średnio 2–3 dostawcach, którzy najlepiej trafiają w ich gust i potrzeby. To współczesny cyfrowy nomadyzm w świecie diet pudełkowych – mówi Jakub Gierasimiuk, szef platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed.
Cena nie zawsze najważniejsza
Tylko 14% badanych wskazało wzrost ceny jako główny powód zmiany dostawcy cateringu. Konsumenci częściej kierują się różnorodnością smaków, dopasowaniem do stylu życia czy atrakcyjnością oferty.
– Dzisiejszy klient nie ucieka od dostawcy z powodu kilku złotych więcej – ucieka od nudy. Wyniki PMR Market Experts by Hume’s pokazują, iż zaledwie kilkanaście procent badanych wskazuje cenę jako główny powód zmiany. W Foodango.pl zauważyliśmy, iż wrażliwość cenowa słabnie lub utrzymuje się na podobnym poziomie, ale apetyt na interesujące oferty diet rośnie. Wychodzimy naprzeciw tym potrzebom stale poszerzając wachlarz diet i umożliwiając proste, elastyczne przełączanie się pomiędzy wybranymi planami żywienia. Ta strategia się sprawdza, co pokazuje nasz rosnący wskaźnik sprzedaży GMV, który wzrósł o 52% w drugim kwartale w porównaniu do kwartału pierwszego – mówi Gierasimiuk/
Pokolenie Z szuka zmian, kobiety cenią stabilność
Analiza PMR Market Experts by Hume’s pokazuje, iż kobiety znacznie częściej wybierają oferty z niższej lub średniej półki cenowej – łącznie aż 57% z nich korzystało z jednego z tych segmentów. Mężczyźni wykazują większą gotowość do testowania: 25% zdecydowało się na oferty ze wszystkich trzech poziomów cenowych.
Również wiek wpływa na wzorce zakupowe. Klienci z pokolenia Z częściej rotują między różnymi poziomami cenowymi, szukając nowych smaków i promocji. Osoby powyżej 34. roku życia znacznie rzadziej zmieniają strategię zakupową – zwykle pozostają w ramach jednej półki cenowej, najczęściej średniej lub wysokiej.