Rośnie rola AI w procesach zakupowych [RAPORT]

3 dni temu

52 proc. polskich firm już realizuje lub jest na etapie planowania strategii pozycjonowania w wyszukiwarkach AI, a zainteresowanie sztuczną inteligencją jako narzędziem wsparcia sprzedaży dynamicznie rośnie – wynika z badania dotyczącego wpływu narzędzi AI na sposób wyszukiwania i kupowania produktów przygotowanego przez Grupę Hexe Capital.

83 proc. biznesów jest gotowych przeznaczyć dedykowany budżet na działania w obszarze pozycjonowania w AI, a 64 proc. spodziewa się, iż pozycjonowanie w AI stanie się standardem w ich branży w ciągu 1-2 lat.

Wyzwania dla firm

Raport „AI w procesach zakupowych” przygotowany przez spółki z Grupy Hexe Capital: Ambiscale, KODA.AI i Insightland, analizuje gotowość polskich firm do inwestowania w strategie pozycjonowania z zakresu AI Search Optimization (AI SEO) w asystentach i wyszukiwarkach AI, takich jak ChatGPT, Claude i Gemini. Grupa Hexe Capital to hub technologiczny, tworzący biznesy w modelu „venture building”. Wchodzące w skład Grupy spółki specjalizują się w produktach i usługach z obszarów AI, IT, seo i data analytics.

Jak wynika z danych przedstawionych w raporcie, we wdrażaniu strategii pozycjonowania w narzędziach AI przoduje sektor technologiczny – 56 proc. firm tech aktywnie realizuje (28 proc.) lub planuje wdrożenie (26 proc.) strategii optymalizacyjnych pod kątem wyszukiwarek AI, czyli tzw. AI SEO. Tuż za sektorem tech plasuje się handel detaliczny z gotowością na poziomie 62 proc. (19 proc. firm aktywnie wdraża, 43 proc. planuje wdrożenie). Jedynie 7 proc. ankietowanych firm nie widzi wartości w pozycjonowaniu swojej marki w AI. 64 proc. firm spodziewa się, iż pozycjonowanie w AI stanie się standardem w ich branży w ciągu 1-2 lat.

83 proc. badanych firm jest gotowych przeznaczyć dedykowany budżet na działania w tym obszarze. Jedynie 3 proc. wskazało, iż nie dysponuje żadnymi środkami na takie działania.

Blisko 9 na 10 firm oczekuje pierwszych efektów pozycjonowania w narzędziach AI w ciągu sześciu miesięcy, z czego niemal połowa (49 proc.) spodziewa się rezultatów już po kwartale. Kolejne 30 proc. zakłada, iż osiągnie efekt w perspektywie 4-6 miesięcy. Wskazuje to na wysokie oczekiwania firm co do tempa zwrotu z inwestycji w pozycjonowanie w narzędziach AI, choć mniejsze organizacje oczekują szybszych efektów, podczas gdy większe przedsiębiorstwa są świadome złożoności procesu i spodziewają się rezultatów w dłuższym okresie.

Jako główny cel takich działań 47 proc. wymienia wzrost sprzedaży, 21 proc. pozyskiwanie klientów, 23 proc. budowanie świadomości marki. Tylko nieliczne organizacje widzą w tym szansę na poprawę lojalności (1 proc.) czy sposób na dostarczanie informacji (8 proc.). Inne wskazania (łącznie 2 proc.) obejmowały m.in. redukcję kosztów oraz planowanie spotkań.

Firmy nie monitorują ruchu z AI

Mimo rosnącego znaczenia sztucznej inteligencji w ścieżkach zakupowych, analityka ruchu generowanego przez AI przez cały czas pozostaje na wczesnym etapie rozwoju. Tylko 20 proc. biorących w badaniu firm monitoruje na swoich stronach internetowych ruch generowany przez AI. Prowadzi to do luk w analityce i braków w wiedzy na temat wpływu AI na biznes i zachowania konsumentów. Jako główne bariery firmy wskazują brak odpowiedniej wiedzy i świadomości wewnątrz organizacji, ograniczone zasoby – takie jak czas, kompetencje czy narzędzia – oraz brak przekonania co do realnej wartości tego ruchu dla biznesu. Eksperci Hexe Capital przewidują jednak, iż wraz z rosnącym wykorzystaniem narzędzi AI przez konsumentów, systemy analityczne zaczną dynamicznie ewoluować. najważniejsze zmiany w podejściu do monitoringu spodziewane są w perspektywie najbliższych 12–24 miesięcy.

Strony internetowe zoptymalizowane pod kątem AI niedługo przestaną być przewagą konkurencyjną, a staną się rynkowym standardem. Firmy dostrzegają potrzebę dostosowania swoich witryn do realiów, w których AI odgrywa coraz większą rolę. Kto nie nadąża za tempem tych wdrożeń, może już w 2026 roku wypaść z gry. txt – zauważa Jerzy Kozyra, prezes Ambiscale.

Jednocześnie aż ⅔ (60 proc.) badanych firm zadeklarowało, iż mają zaufanie do AI i nie obawiają się negatywnego wpływu rekomendacji AI na swoją markę, co świadczy o rosnącym przekonaniu do tej technologii.

Wyszukiwanie oparte na sztucznej inteligencji staje się kluczowym elementem w procesie poszukiwania i weryfikacji informacji przez użytkowników, zwłaszcza w złożonych technicznie kategoriach. Konsumenci doceniają wygodę, coraz bardziej ufają otrzymywanym rekomendacjom, sprawdzając źródła informacji wyrywkowo. To nie jest chwilowa moda – AI widocznie, ale przede wszystkim bezpowrotnie, zmienia przebieg procesów decyzyjnych – komentuje Katarzyna Iwanich, prezes w Insightland.

Jak z kolei wyjaśnia Michał Pawełczyk, prezes KODA.AI, wyniki badania wskazują na rosnącą akceptację rozwiązań AI w polskim e-commerce:

– To początek fundamentalnej zmiany w sposobie, w jaki konsumenci wyszukują i podejmują decyzje zakupowe.​ Globalnie obserwujemy podobne zjawiska: według raportu EY, 43 proc. firm na świecie inwestuje w generatywną sztuczną inteligencję, a kolejne 30 proc. planuje to zrobić w ciągu roku. W Polsce, jak podaje PMR Market Experts, firmy wydały w 2024 roku 1,8 mld zł na AI, a 80 proc. z nich planuje zwiększyć te budżety w najbliższych dwóch latach.​ Sektor technologiczny i handel detaliczny przodują we wdrażaniu tych rozwiązań, co potwierdza również nasze badanie – dodaje prezes KODA.AI.

Firmy, które nie widzą wartości w pozycjonowaniu AI najczęściej wskazują na niekompatybilność modelu biznesowego (szczególnie w sektorze B2B, gdzie najważniejsze są relacje i rekomendacje), brak odpowiednich narzędzi analitycznych do oceny zwrotu z inwestycji oraz trudności z integracją działań AI z istniejącą infrastrukturą technologiczną.

Idź do oryginalnego materiału