W Małopolsce rozpoczyna się jedna z najbardziej zaawansowanych i oczekiwanych inwestycji kolejowych w regionie – budowa tuneli na trasie Limanowa – Nowy Sącz. Projekt „Podłęże-Piekiełko” ma na celu zmodernizowanie istniejącej infrastruktury i skrócenie podróży na południu Polski. Kluczowym elementem tego przedsięwzięcia będzie budowa dwóch nowych tuneli pod Pisarzową, które połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce.
Tunel w tym rejonie to nie tylko wyzwanie inżynierskie, ale także ogromny krok ku usprawnieniu komunikacji w Małopolsce. Prace rozpoczną się od drążenia tuneli przy użyciu tarcz TBM (Tunnel Boring Machines), które będą równocześnie usuwać urobek i układać ściany podziemnych tras. Maszyny zostały nazwane na cześć dwóch świętych – Jadwigi i Kingi, które mają szczególne znaczenie w małopolskiej tradycji. Pierwsza z nich, mniejsza maszyna „Kinga”, już jest gotowa do pracy, a druga – większa „Jadwiga”, przystąpi do realizacji zadania w połowie tego roku. Tunel, który zostanie wydrążony dla pociągów, będzie miał długość niemal 4 km i znacznie skróci czas podróży pomiędzy Limanową a Nowym Sączem.
Nowe połączenie kolejowe na trasie Limanowa – Nowy Sącz to projekt, który przyniesie ogromne korzyści społeczne i gospodarcze dla całego regionu. Krótsze podróże, usprawnienie transportu towarów oraz rozwój okolicznych miejscowości to tylko niektóre z zalet tej inwestycji. Przewidywana długość podróży na tej trasie wyniesie zaledwie 20 minut dla najszybszych pociągów. – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Cały projekt „Podłęże-Piekiełko” obejmuje budowę i modernizację 75 km linii kolejowej, w tym elektryfikację oraz budowę nowych odcinków, w tym również tuneli ewakuacyjnych. W sumie pociągi kursować będą w 16 tunelach o łącznej długości niemal 21 km, a dodatkowe 4 km zajmą tunele ewakuacyjne. Dzięki tym inwestycjom podróż z Krakowa do Nowego Sącza ma być możliwa w około 60 minut, a połączenie ze Zakopanem zostanie skrócone do 90 minut.
Modernizacja linii kolejowej Limanowa – bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże-Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark —Limanowa i Podłęże — Gdów.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Fot. PKP PLK
Zobacz również: