Rynek żywności eko rośnie, ale do wyznaczonych celów daleka droga

1 rok temu
Zdjęcie: Sylwester Strużyna


Ekologiczne trendy już na dobre zagościły zarówno na naszych stołach jak i na polach uprawnych. Od kilku lat mamy do czynienia z systematycznym wzrostem popularności eko żywności. Według danych Eurostatu w ostatnich 10 latach w Unii Europejskiej powierzchnia upraw ekologicznych zwiększyła się o 6,5 mln ha. Systematycznie rośnie również wartość rynku żywności ekologicznej, w 2021 roku osiągnął wartość 150,7 mld USD. Eko trendy wzmacniane są przez unijne przepisy. Europejski Zielony Ład zakłada, iż w 2030 roku 25% wszystkich upraw w UE będzie uprawami ekologicznymi. To duże wyzwanie, biorąc pod uwagę, iż w tej chwili to niecałe 9 %.

„Rynek produktów ekologicznych w Polsce w 2023 roku zbliży się do około 1,5 mld PLN (wg szacunków Bio Planet), zaś jego udział w rynku żywności ogółem odnotowuje stałe wzrosty. Pomimo wieloletnich wzrostów żywność ekologiczna w Polsce to przez cały czas zaledwie około 0,5 % rynku całej żywności. Perspektywy wzrostu tego rynku są olbrzymie, gdyż w większości państw Unii Europejskiej udział ten wynosi od kilku do kilkunastu procent. Świadomość ekologiczna społeczeństwa jest coraz większa i wszystko wskazuje na to, iż ten trend pozostanie z nami na dłużej. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż dostępność eko produktów jest coraz większa, znajdziemy je już adekwatnie w większości sklepów spożywczych” – mówi Sylwester Strużyna, Prezes Zarządu Bio Planet S.A.

Badania przeprowadzone przez Organic Trade Association, ponad połowa konsumentów – 55% deklaruje, iż kwestie zdrowotne związane z lepszymi adekwatnościami odżywczymi i brak pestycydów decydują o tym, iż podczas zakupów sięgają po produkty ekologiczne. Innymi czynnikami są kwestie ochrony środowiska, deklaruje je 42% konsumentów i etyczne traktowanie zwierząt, ten argument wskazało 38% uczestników badania.

„Rosnące zainteresowanie produktami ekologicznymi widzimy również w systematycznym wzroście sprzedaży. W pierwszym półroczu 2023 roku zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o około 27 % rok do roku. Regularnie zwiększamy również naszą ofertę produktów i rozwijamy kanały sprzedaży, aby nasze produkty były dostępne dla jak największego grona klientów” – komentuje Sylwester Strużyna.

Eksperci wskazują, iż w kolejnych latach rynek żywności ekologicznej przez cały czas będzie dynamicznie się rozwijał. Duży udział w tej zmianie ma Unia Europejska, która zakłada, iż do 2030 roku ¼ wszystkich upraw będzie miała charakter ekologiczny. Chociaż powierzchnia upraw eko systematycznie wzrasta, w 2021 roku było to 15,9 mln ha w porównaniu do 14,5 mln rok wcześniej, eksperci wskazują, iż w najbliższych siedmiu latach nie uda się osiągnąć wyznaczanego w Europejskim Zielonym Ładzie poziomu. Realne wydaje się osiągnięcie poziomu kilkunastu procent.

W ocenie Prezesa Bio Planet zmiany dotyczące przechodzenia na rolnictwo ekologiczne będą zachodzić ewolucyjnie. Jak ocenia, przestawianie jednego gospodarstwa rolnego z systemu konwencjonalnego na rolnictwo ekologiczne (konwersja) to proces trwający z reguły około trzech lat; wymagający świadomych decyzji właściciela gospodarstwa i jego dużego zaangażowania. Trudno będzie prowadzić masowe konwersje na rolnictwo ekologiczne; raczej będą to pojedyncze, punktowe gospodarstwa rozproszone na terenie całej Polski.

Idź do oryginalnego materiału