Słabość niemieckiej gospodarki uderza w polskie firmy. Szukają nowych odbiorców

2 tygodni temu
Zdjęcie: Polsat News


Polski eksport do państw UE słabnie z powodu dekoniunktury na europejskich rynkach i aprecjacji złotego. Polskie firmy szukają alternatywnych odbiorców poza UE. Trwa geograficzna dywersyfikacja eksportu - zwraca uwagę Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).


Polski eksport towarowy w I półroczu 2024 r. spadł o 10 proc. (85 mld PLN) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. - wylicza Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).


Jeśliby liczyć w euro, wartość polskiego eksportu towarowego w I półroczu 2024 spadła w stosunku do I półrocza 2023 r. o ok. 3 proc.


Mocny złoty osłabia eksporterów


Zmiany te związane są przede wszystkim z umocnieniem złotego z poziomu 4,78 zł za euro w lutym 2023 r. do 4,27 zł za euro w maju 2024 r. PIE zwraca uwagę na istotny wpływ różnic kursowych dla sytuacji eksporterów.
Zwiększył się także odsetek firm deklarujących nieopłacalność eksportu (z ok. 10 proc. w I kwartale 2023 r. do 14 proc. w II kwartale 2024 r.).Reklama
Wykres. Porównanie wartości polskiego eksportu w I półroczu 2023 r. i 2024 r. (w mld EUR)


Wyzwaniem dla polskich eksporterów jest pogarszająca się sytuacja w Niemczech


Dane dotyczące polskiego eksportu do wybranych państw UE nie tylko nie niepokoją, ale mogą sugerować wręcz poprawę w wymianie towarowej. Niewielkie, nieprzekraczające 5 proc. wzrosty w I półroczu 2024 r. odnotowano w przypadku siedmiu państw: Chorwacji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Litwy i Rumunii - zwraca uwagę PIE i podkreśla, iż powód do niepokoju stanowi pogarszający się klimat biznesowy w Niemczech (największy partner handlowy Polski).
W omawianym okresie (I poł. 2023- I poł. 2024) nastąpił spadek wartości polskiego eksportu do Niemiec o 7 proc. (w euro). Stagnacja w niemieckiej gospodarce wpływa negatywnie na polski PKB z racji rozlicznych powiązań handlowych i łańcuchów dostaw.


PIE podkreśla, iż spadek sprzedaży do Niemiec odnotowano zwłaszcza w dziale urządzeń elektrycznych i ich części (30 proc.), a także maszyn i urządzeń mechanicznych (3 proc.).


Polskie firmy szukają nowych kierunków eksportu


Polskie firmy szukają nowych rynków zbytu wobec osłabienia eksportu do UE.
"Udział rynków pozaeuropejskich w badanym okresie (pierwsze półrocze 2023 do I półrocze 2024) zwiększył się do 12,7 proc." - wylicza Polski Instytut Ekonomiczny. Najważniejszymi z nich są: Stany Zjednoczone (wzrost eksportu o 5 proc.), Turcja (14 proc.), Chiny (15 proc.), Kanada (15 proc.). Wzrosła ponadto sprzedaż do Algierii i Brazylii oraz na rynki azjatyckie (Filipiny, Malezja, Singapur)" - konkluduje PIE.
***
Idź do oryginalnego materiału