Śląskie: W Żorach powstanie długo wyczekiwany wiadukt

5 godzin temu

Nowoczesne i bezpieczne skrzyżowanie drogowo-kolejowe powstanie w Żorach dzięki inwestycji realizowanej przez Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach modernizacji linii kolejowej nr 148 na odcinku Pszczyna – Żory. W ramach projektu podpisano umowę na budowę długo wyczekiwanego wiaduktu drogowego, który zastąpi przejazd w poziomie szyn przy ul. Dworcowej.

Nowy obiekt zapewni płynny i bezkolizyjny przejazd nad torami na trasach Żory – Strumień oraz Żory – Pszczyna. Z wiaduktu będą mogli korzystać również piesi i rowerzyści. Budowa o wartości ponad 55 mln zł zostanie zrealizowana przez firmę Budimex, jako część szerszej inwestycji, finansowanej z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Inwestycja na linii Pszczyna–Żory prowadzona jest w formule „projektuj i buduj”. Prace rozpoczęły się we wrześniu 2024 roku i w tej chwili realizowane są m.in. roboty przy obiektach inżynieryjnych, wzmocnienie podtorza i przebudowa peronów. Na przystanku Suszec Kopalnia trwa już modernizacja pierwszego z nich.

Całe zadanie obejmuje m.in.:

  • wymianę około 18 km torów i sieci trakcyjnej,
  • przebudowę 54 obiektów inżynieryjnych (mostów, przepustów),
  • modernizację 16 przejazdów kolejowo-drogowych,
  • podniesienie prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla towarowych.

Efektem będzie skrócenie czasu przejazdu między Pszczyną a Żorami oraz lepsze skomunikowanie regionu z Rybnikiem, Bielskiem-Białą i Czechami. Wygodę podróży zwiększą wyższe, lepiej wyposażone perony z dostępem dla osób o ograniczonej mobilności oraz nowoczesną infrastrukturą pasażerską: wiatami, oświetleniem i systemami informacji.

Modernizacja linii Pszczyna–Żory to projekt o wartości 360 mln zł netto, finansowany z funduszy unijnych w ramach KPO. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na III kwartał 2026 roku.

Fot. PLK

Zobacz również:

430,5 mln zł na skrzyżowania dwupoziomowe – rozpoczął się nabór do II etapu programu likwidacji przejazdów kolejowych
Pociągi pojadą szybciej Nadodrzanką – 500 mln zł z KPO na modernizację torów i rozjazdów
Idź do oryginalnego materiału