Śmiertelny wypadek na stacji Jaszczów pod lupą PKBWK – raport tymczasowy o tragedii z 3 grudnia 2023 roku

1 dzień temu

O bezpieczeństwie pracowników wykonujących swoje obowiązki w obszarze torowiska powiedziano i napisano dużo. Wiele też w zakresie poprawy bezpieczeństwa się wdraża rozwiązań, wprowadza procedury, systemy ostrzegawcze, itd. Niemniej do wypadków dochodzi, w tym także tych śmiertelnych – jak 3 grudnia 2023 roku w Jaszczowie gm. Milejów (w powiecie łęczyńskim, województwie lubelskim). Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych opublikowała tymczasowy raport dotyczący wypadku z Jaszczowa, w którym zginęło dwóch kolejarzy.

Do tragedii doszło ok. godziny 10.00, kiedy to pociąg Polregio relacji Lublin Główny – Zamość Szopinek (ROM 22401) wjeżdżając na stację w Jaszczowie, potrącił dwóch pracowników PKP PLK S.A. wykonujących prace w torze nr 1 (Zakład Linii Kolejowych w Lublinie Sekcja Eksploatacji w Lublinie).

Na torach pracowało trzech mężczyzn, odśnieżających rozjazd przy pomocy m. in. spalinowej dmuchawy, co mogło zarówno ograniczać widoczność, jak tłumić odgłos zbliżającego się składu. Jeden z parowników w ostatniej chwili zauważył pociąg i odskoczył, pozostali dwaj zostali potrąceni. 64-latek dostał się pod pociąg i zginął na miejscu, drugi z ciężkimi obrażeniami przetransportowany został do szpitala, w którym mimo intensywnych działań służb medycznych, zmarł.

Po roku, czyli 3 grudnia 2024 roku Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych przedstawiła tymczasowy raport (Raport Tymczasowy Nr PKBWK 03/T1/2024) dotyczący tego dramatycznego wypadku, w którym zginęło dwóch pracowników kolei. Postępowanie jednak trwa, gromadzone są dodatkowe materiały, ma to na celu doprecyzowanie tzw. czynników przyczyniających się do tej tragedii. Dokument Nr PKBWK 03/T1/2024 był oceniany przez zainteresowane strony, których opinie są rozpatrywane. Raport ma charakter tymczasowy i może jeszcze ulec modyfikacji. Poważna ranga zdarzenia sprawia, iż stanowisko Zespołu badawczego musi być poparte dogłębnymi analizami.

Wstępne ustalenia Komisji mówią o wykonywaniu prac przez pracowników bez nadzoru.

PKBWK zajmuje się przy tej sprawie także oceną ryzyka organizacji prac oraz dopuszczalnego sprzętu w czasie „Akcji zima”. Ostateczny dokument ma bowiem zawierać również zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa w czasie prac na torach.

Wszelkie zalecenia są oczywiście cenne i istotne, niemniej ostatecznie i tak chodzi tu o czynnik ludzki, często zawodny.

Autor: AF
Fot. Komenda Wojewódzka Policji w Lublinie

Zobacz również:

Ku przestrodze: kierowca popełnił wszelkie możliwe błędy na przejeździe kolejowym w Krzemienicy
Nowy znak G-25 ma zapobiec tragediom. Czy pojawi się na przejazdach kolejowych?
Idź do oryginalnego materiału